fredag 1. juli 2016

Litt nytt stæsj..


Det er litt rolig med brygging om dagen, samt at det snart er ferie. Passer greit å planlegge nye brygg samt litt oppgradering av bryggeutstyr.

Først ut er resirkulerings pumpa som jeg har slitt litt med og som føles at skal ta kvelden hvert øyeblikk. Jeg har også slitt med at når jeg struper den jeg har med kran(for ikke å få stuck mash), så begynner den å slure og jamrer seg. Nei det er nok like greit å få gjort noe med dette først som sist.

Jeg har testet ut og sett på litt forskjellige pumper før jeg bestemte meg. Har sjekket Chugger som Bryggselv fører, men denne bråker veldig og bør ikke kjøres tørr. Er også foholdsvis dyr i innkjøp (2.190,-)
400723 Chugger  Chugger SS Center pumpe
Chugger
Har også sjekket endel rundt Beer Brew sin 10w pumpe, men her likte jeg ikke at utgangene er av plast. Plast utganger har jeg knekt tidligere...ferdig med det... Denne er ganske prisgunstig da, 890,- er rimeligere enn de fleste andre.

Beer Brew

Jeg fikk låne en March pumpe av Anders Refsahl som han har bygget inn i en kasse. Veldig smart, men som Chuggeren så synes jeg at den bråker for mye. Ligger også i samme prisklasse som Chugger.
DIY av Anders Refsahl...sneisent.

Nei mitt valg havnet på en pumpe som jeg har kikket på en stund. Bryggmaker fører en pumpe som er rimelig lik den som sitter i Speidel sin, men i tillegg så har denne hastighets regulering, noe jeg tror blir veldig bra i sammen med RIMS løsningen som jeg bruker. I stedet for utganger på pumpen, så er det bare gjenger, noe som gjør at jeg kan velge forskjellige typer Quick Disconnects etter hvordan jeg vil ha det. Denne skal også være veldig stillegående (har jo hørt på Speidel 50l, og den hører man så vidt). I tillegg så var prisen mer midt på treet, 1490,- + frakt.

Jeg har også bare lyst til å legge til at Katla som driver Bryggmaker er en veldig trivelig og service-minded kar, både på Norbrygg forumet og i sin egen webshop. Hadde denne innen 36 timer i fra bestilling, og da var den forsinket i posten.

Større enn jeg trodde, men er fin og kompakt.
Veldig enkel å demontere..

..og består av veldig få deler.
Det kommer flere bilder av denne når jeg har fått koblet den opp og kjørt noen tester på den.

Veldig enkelt å snu...
...retningen på inn og ut av pumpen



Så, neste gadget ut er et Brewometer..yay. Ikke helt ny greie lengre, men jeg har til slutt funnet ut at denne her vil kunne hjelpe meg endel under gjæringsprosessen, og i det hele tatt gi meg mer kontroll.


9,2*2,8cm..ikke veldig stor


Brewometer er en liten tett "tube" som man legger oppi gjæringskaret samtidig som man har i gjæren. Den måler både gravity og temperatur og sender dataene (via bluetooth) til f.eks en telefor eller en pad. Måten den måler gravity er at gyroer måler hellingen på tuben.  Høy SG - Mer horisontalt, lav SG - Mer vertikalt. Den sender målinger hvert 10nde sekund og dette kan lagres i regneark med grafer, speedometre og jeg vet ikke hva. Her er det masse muligheter i hvertfall.



Den største fordelen for min del er i hvertfall at man får temperaturmålinger direkte i vørteren samt at man kan følge med når den har nådd ønsket Final Gravity og skal tappes...uten å måtte ta av lokket på gjæringskaret.

Ulempen er at denne koster litt da. 120,-$ for meteret og 32$ i frakt...og så får vi se om Tollvesenet ønsker sitt i tillegg da. Har hørt om flere som har sluppet det i det siste, men kjenner jeg min flaks så er vel ikke jeg like heldig...

Den er fremdeles i posten på vei til Norge, men det må vel brygges så snart den ankommer...


Jeg driver også og ser på nye PID'er til styreskapet, men det blir det mer om i neste blogg post.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar