onsdag 27. juli 2016

Batch #65 brygget - Late Sommerdager (APA)

Da var det endelig tid for brygging igjen. Alt for lenge siden sist.
Klar til bryggedag: Stone Pale Ale

Dette en en American Pale Ale som er basert på Stone sin Pale Ale versjon 1 som er gått ut av produksjon. De har en Pale Ale 2.0 som er i salg nå, men det er altså den første versjonen som jeg har brygget. Siden jeg aldri fikk smakt originalen så tenkte jeg at det kunne vært greit å gjenopplive denne. Det er mer en amber enn en Pale Ale, som har godt med malt smak. Høres greit ut å ha på sen sommmeren dette. Jeg har forresten gjenbrukt navnet i fra en eldre batch (#41, en Cream Ale) som ikke ble så bra som jeg hadde håpet.

Bryggedagen i seg selv var rimelig rett frem, men det var litt synd at jeg ikke fikk testet den nye resirkulerings pumpa. Den virket i ca.10 minutter når jeg testet den dagen før, før det kom surkle lyder, så luktet det svidd og så stoppet den. Det virker som det var en lekkasje mellom pumpehuset og elektronikken. Har allerede fått beskjed i fra Bryggmaker om at dette må være en produksjonsfeil, og han skal sende en ny med en gang. Super service med andre ord.


Funkar...funkar inte..

Ellers så var det artig å få testet min nye Thermapen. Utrolig kjekt å sjekke at temperaturer stemmer i mesk i forhold til PID styringen. Morsomt å se at det var snakk om få tiendeler i forskjell på innstilt temp på PID og faktisk temp i mesk. Det var også interessant å se temperaturer med Thermapen i forhold til Blichmann kjelenes analoge målere. De skal definitiv justeres litt, men her kommer jeg til å fylle kjelene opp med vann og la det stå et par dager så de får romtemperatur. Synes det er en grei måte å kalibrere på.
Sjekk av mesk.


Skylling på gang
Kokekaret fylles opp. Klar og fin.
Det var 26-27 grader ute mens jeg brygget, så det var kansje ikke den lureste dagen å stå inne og brygge, men, men. Hadde en voldsom avdamping i fra kok, så fikk bare 19 liter i gjæringskaret...helt greit det.

Brukte Safele S-04 tørrgjær for første gang på veldig lenge. Veldig greit å ha noen poser med tørrgjær liggende for å kunne brygge litt mer på sparket fremover. Det var godt med liv i gjærlåsen etter noen timer ihvertfall.
Rehydrering av tørrgjær.

Det var også litt synd at det nye Brewometeret, eller Tilt som det heter nå, ikke var kommet frem enda (har kommet igjennom tollen i Norge så det er ikke så langt unna). Skal bli artig å teste den også.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar