onsdag 3. august 2016

Batch #66 brygget - Simarillo Sommer v.3 (APA). Nytt stæsj og bryggertabbe.





En ny versjon av min favoritt American Pale Ale (APA), som ikke ble helt som den skulle.

Driver og oppdaterer bryggeriet litt om dagen. Det er for de meste småting, men også ting som jeg ikke har vært helt fornøyd med eller ting som har irritert meg...eller som har manglet.

Klar til bryggedag med nye humlekopper
Først ut var mine "humle kopper" av plast. Jeg har inntil nå, bare brukt engangs kopper i plast som jeg har skrevet et nummer på i henhold til hvilken rekkefølge de skulle oppi i henhold til oppskriften.
Jeg hadde med meg barna på IKEA på en lørdag (selvplaging på høyt nivå, I know..) og fikk shoppet nye små skåler i rustfritt stål som var kjempefine. Kjøpte 8 stk. à 19,-, så det burde holde til de fleste brygg. Har dessverre ikke link til disse.


Kjøpte også noen gryte underlag (LÄMPLIG) som jeg hadde tenkt å ha under bryggerkjelene, men problemet er at da kommer kranene på  kjelene for nære trancherbordet, så jeg må tenke meg om litt her. Det fine er at disse ristene også passer helt perfekt i øletskapet (50cm indre bredde), i stedet for glasshyllene der, så jeg får se litt hva jeg vil bruke de til etterhvert. Kostet 49,- stk.

En egen humle-vekt ble også kjøpt inn hos Bryggselv. Denne er ekstremt rask og nøyaktig, mye bedre enn fruen sin på kjøkkenet. Den har et nøyaktighet på 1 gram, noe som holder lenge for meg. Bryggselv har også en som har nøyaktighet på 0,1 gram, men denne takler ikke mer enn totalt 500 gram, mens den jeg kjøpte takler 5kg. Greit hvis jeg trenger å måle opp DME, kandissukker, eller lignende. Kostet 399,-
Rask og nøyaktig vekt. 

Så bryggedagen da?
Joda den gikk helt fint den...bortsett i fra, ja nettopp: Humlekoppene som jeg ikke ikke rakk å få merket. Jeg tok 30min humlen i som bitterhumle, altså 14+14 gram med Amarillo og Simcoe i stedet for 8+8 som det skulle være, sånn at EBC ble 64 i stedt for 46...det er ikke noe problem i en IPA f.eks, men i en APA så er jeg redd dette kan bli for drøyt...jaja, får bare vente og se. 60 min humlen som jeg tok i når det var igjen 30min fikk jeg justert opp til riktige 14+14 gram.

Klar vørter i kokekjelen...
..mens mesken skylles (flysparge).
Den gamle BB60 resirkulerings pumpa sliter stadig, men nå har jeg fått en ny erstatning til den defekte pumpa jeg fikk i fra Bryggmaker. Raskt levert selv om han var på ferie. Igjen vil jeg gjerne skryte av den karen (Katla). Veldig proff og fin fyr, ikke noe tull der i gården. Den nye skal testes ut snart, men rakk det ikke før denne bryggingen dessverre.

Nær boilover.
Voldsom kok.
Et par close calls boilovers. Det koker litt for voldsomt, så jeg må komme i gang med med effektregulatoren snart igjen. Skulle vel egentlig ha valgt et 2500 watt element i stedet for 3200 watt, men, men. Regulatoren får fikse det når den er klar.

Kjøling på gang.
Siden denne bryggedagen også ble tatt litt på sparket, så brukte jeg tørrgjær denne gangen også. US-05 nå, som gir en fin og nøytral gjærsmak. Her er det humle smak og aroma som skal dominere, uten at det skal være en IPA eller en humlebombe.

Spot-on OG på 1.056
Traff i hvertfall preboil og OG helt spot-on, så da skal jeg vel ikke klage for mye...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar