tirsdag 16. august 2016

Tappet batch #65 - Late Sommerdager v2 (APA) + Thermapen og litt mer rundt Tilt

Da var den nye versjonen (har ingenting med versjon 1 å gjøre, jeg har bare gjenbrukt navnet) av Late Sommerdager tappet. Dette blir på en måte en Stone Pale Ale 1,5, siden den ikke er lik versjon 1 eller 2 av orginalen, men heller noe midt i mellom.
Klar og fin..

 Gjæret nesten helt ned dit den skulle, ble 1.018 i sted for 1.016 som planlagt. Helt greit innafor det.
..og nydelig farge.

Var sjukt klar rett i fra gjæringskaret. Nydelig farge også. Alt ble tappet rett på fat denne gangen. Kansje litt sent på sommeren med gressklipperøl, men med sine 5,4% så blir den grei å kunne ta en smak av nå.



En Thermapen har det også endelig blitt.

Nå som det engelske pundet er så gunstig i forhold til krona, så har denne blitt såpass mye billigere at den lett kommer under tollgrensa. 24£ for meteret og 5£ for frakt er veldig greit for en Thermapen 3.
Ble kjøpt herfra: http://www.ebay.com/itm/371667724025
Man kan egenlig bare sjekke innom selgeren etiltd på Ebay i fra tid til annen. Det kommer stadig nye, mindre partier med tilsvarende Thermapen i forskjellige farger og mønstre.

Noen av disse som selges rimelig har små skjønnhetsfeil i fra produksjonen, men regner med at det blir helt greit uansett. Jeg gikk for denne litt nøytrale versjonen, men det spiller jo ingen stor rolle egentlig. Jeg har ikke sett NOE som helst som er galt på denne.

Thermapen

Denne skal brukes til å sjekke og kalibrere temp i mesk først og fremst, men også gjæringsskap og lagrings temp. Etter å ha brukt den til 3 brygg, så har jeg bare 1 ting å si: Disse er verd hver ENESTE krone!! Fantastisk kjapp og nøyaktig. Ikke noe tull. Jeg har kalibrert alt utstyret mitt etter denne. Den er bare helt suveren. Den er litt større enn man skulle tro, men det er bare positivt. Veldig god og trygg å ha i hånda. Løp og kjøp!


Bare kjapt litt mer erfaring rundt Tilt / Brewometer:
Ved tapping så målte jeg #67 til en OG på 1.064 ved 20 grader.
Jeg kjølte ned vørteren til 12 grader, og puttet oppi Tilt. Denne viste da 1.062.
Det er mulig at Tilt må kalibreres på nytt ved undergjæret p.g.a den lave temperaturen.
Skal sjekke dette ved neste brygg (#68) som også blir en undergjæret. Det litt pussige nå var ar
når jeg pitchet den dekanterte starteren på ca.0,5 liter, så falt OG til 1.059. det stemmer liksom
ikke helt.

Skal i hvertfall følges opp fremover.

Tilt i en Oktoberfest

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar