søndag 4. september 2016

Tapping av batch #67 - Ompa Te Du Døøør...med Tilt stats og test av gjær separasjons flaske.

Da er endelig Oktoberfest ølet klart til tapping etter 3 uker på ca. 12 grader.

Jeg hadde et lite uhell med 310T regulatoren (temp føleren falt av  utsiden av gjæringskaret) hvor temperaturen droppet ned mot 8 grader noen timer, og selv om gjæringen fortsatte etter dette så gikk det merkbart tregere etter det. Det ser likevel ut til at gjæren tok dette helt fint for den gjæret ut til det jeg ønsket og vel så det.

En FG på 1.016 mot ønsket 1.019 er greit nok. Bør bli bra dette her. Lukter hærlig som av lager øl.


Klar og fin
Gjæret godt ut.



Dette er det første ølet jeg har fått testet ut Tilt Brewometer skikkelig. Selv om jeg fremdeles sliter litt med regneark malen på Google Docs, så fungerer selve Tilt veldig bra. Det er rimelig spennende å følge med utvikling på utgjæring og samtidig se på at temperatur holdes der den skal. Dette kommer til å bli veldig nyttig for å finne forbedringspotentiale samt at det kan evt. forklare usmaker som kommer av feil gjæringstemperatur.

Her er noen grafer jeg har lekt med ved å copy/paste tallene i fra Google docs til lokal Excel.

Temp:


SG:




Jeg fikk også testet gjærseparasjons flasken for første gang, men jeg skal heller skrive mer om denne senere. Jeg må nok finne et bedre stativ enn enn denne av papp i fra en whisky flaske.


40 flasker oktoberfest og gjær-separeringsflaske

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar