søndag 4. september 2016

Batch #68 - Snøblind brygget. En Double Weissbock

Denne har jeg hatt lyst til å brygge i over 1 år...og har selvsagt veldig trua.  Her er det MYE hvetemalt samtidig som den vil få fylden og sødmen til min favoritt stil: bokk ølet. Kun Crystal humle og min favoritt gjær, WLP833 (Bock). Jeg har lyst til å lage den igjen senere hvor jeg vurderer å kjøre split batch med litt forskjellige typer med gjær....vi får se.

Mye malt, men ellers enkel oppskrift.

 Det er mye malt i denne...nesten 9,5kg på en 21 liters batch. Men det må til når planlagt OG på 1.103. Dette gjør at den trenger mye gjær også. 4 stk WLP 833 pakker og en 3 liter starter må til.
Mye meskevann i denne. Før malten dette.

Godt jeg kjøpte ny gjennomføring først..
Det er litt synd at PH meteret jeg har bestilt (Hanna HI-98128) fremdeles er på vei. Med sånne mengder malt så er det veldig greit å få sjekket PH verdien underveis. Jeg kommer tilbake med erfaringer rundt dette litt senere.

Jeg hadde i hvertfall tenkt å meske i 120 minutter for å kompensere for at effektiviteten vil gå ned en god del med så mye malt i karet, men av en eller annen merkelig grunn så så jeg feil på klokka og satte til utmesk etter 75 minutter...så jeg var ikke nærheten av planlagt preboil. .016-.017 pts under planlagt..jaja, i sånne tilfeller så er det fint å ha godt med DME på lager.

Nye pumpa funker som en drøm.
Ellers så er jeg superfornøyd hvor nøyaktig jeg klarer å justere inn temp i mesken. Jeg lå hele tiden innenfor en tiendel, altså +/- 0.1 grad av det jeg hadde planlagt. Er nesten overkill at det er så nøyaktig, men jeg skal ikke klage.

Temp i mesk..
..og innstilt temp på PID. Helt innafor!
Tok meg veldig god tid til skylling denne gangen, nesten 50 minutter totalt. Med den nye pumpen som har innebygget hastighets regulator, så kan jeg kjøre veldig sakte og kontrollert. Final runnings, altså det siste som går fra meskekjelen til kokekjelen hadde så høy SG som 1.019-20-ish, noe som er for høyt og gjenspeiles at den for lave pre-boil. Final runnings bør ligge, og ligger normalt sett på 1.010-ish. Når det er så lav så tyder det på at man har fått ut det meste av sukkeret, men ved 1.020 så er det litt for mye igjen i mesken.
Skylling
Overføring til kok.

Kok var rimelig rett frem. Justerte med DME flere ganger for å havne rundt planlagt OG. Det ble til slutt 1.100, noe som er helt ok.

Hotbreak
Godt med kok
Ny sil i fra IKEA. Helt knall. Passet perfekt over karet.
Gjæringskaret ble satt til kjøling så vørteren havner på 10 grader før oksygen og pitching av gjær.
Denne kommer nok til å få 5 uker på seg til å gjære ut. Starter på 10 grader og øker gradvis opp til 12 grader etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar