torsdag 11. august 2016

Batch #67 - Ompa Te Du Døøør... v2 (Oktoberfest). Opptil flere bryggetabber.

Etter å ha vært sengeliggende noen dager med influensa, så tenkte jeg at det var lurt å få brygget igjen når jeg endelig var i litt bedre form...vel, noen ganger er man kansje litt vel optimistisk?

Enkel og fin bryggedag...trodde jeg...

Vel...vel, ja. Denne bryggedagen burde jeg kansje ha ventet litt med. Hodet var ikke helt med.
Først, etter å ha testet den nye pumpa flere ganger med vann, både for å sjekke etter lekkasjer pluss å få rekalibrert PIDen. Okei, det startet ikke så bra. Fikk rett og slett ikke primet (få ut luften) pumpen under oppvarming av meskevann. Ikke kjangs..uansett om jeg klemte på slanger eller holdt pumpen på høykant. No way!
Den nye pumpa litt lavere så fungerte den glimrende.
Okei, så koble tilbake gamle pumpen da. Nå varierte tempen ut av RIMSen hele tiden, for PIDen er jo kalibrert for den nye pumpen. Justere, justere og justere temp..og da det endelig ble der jeg ville ha den, så stoppet den gamle pumpen opp. Ikke kjangs å få den igang igjen...No way! Okei, nytt forsøk med den nye pumpa igjen. Denne gangen satte jeg den litt lavere for å få mer trykk på inn siden av pumpen slik at luften blir presset ut, og yess! NU funket den skikkelig, og nå lå meske temp på noen tideler i fra satt temp. Kuult. Ble vel rundt 90 minutter med mesking, men det gjør ikke noe.

Mesk, skylling, utmesk så skylling...hmm...
Startet skyllingen og så kom jeg på...heh, utmesk ja. Det hadde jeg glemt...pokker, pokker. Koble tilbake og kjøre utmesk i 10 minutter. NÅ da...startet skylling igjen...og hva så jeg på benken da? Joda, vannjusteringen hadde jeg glemt å ha i mesken....DOH!! Uansett, skyllingen gikk heldigvis bra, og 3 ganger etter hotbreak så måtte jeg stoppe kok. Nære på at det kokte over, men rakk å stoppe i tiden. Nå var det vel ikke fler bryggertabber vel?

Fiin farge i hverfall
Kok gikk fint. 90 min kok (pilsner malt i brygget), hadde i 60, 30 og 15min humle. Desinfiserte counterflow, hadde i gjærnæring og whirlfloc....hmm..hva var preboil egentlig? Aggghh...glemte det også gitt. Regnet med at jeg kom til å havne over p.g.a lang mesk (=høyere effektivitet), men 1.064 mot planlagt 1.062 var helt greit egentlig.

Voldsom kok..som vanlig.
Tappet ferdig og satte gjæringsbøtta i gjæringskeezeren (Uten gjær. Denskal kjøles til 12 grader før jeg pitcher WLP830 starteren)...så så jeg Brewers Clarex flaska. Neeeii, glemte den også ja. Okei, den går faktisk an å ta når jeg skal pitche gjæren.

Dagens motto: Ikke mer brygging rett etter en influensa runde i hvertfall. Jeg foretrekker at hodet er med 100% under bryggingen. Mulig at jeg er en av få, men jeg drikker heller aldri øl mens jeg brygger akkurat av samme grunn. Mye bedre å ta seg en når alt er ferdig vasket og på plass, selv om i dag så blir det vel bare en varm toddy i godstolen...den har jeg fortjent, hehe. Det blir nok øl uansett dette også...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar