onsdag 10. august 2016

Brewmometer / Tilt+ ny meske pumpe + ny gjennomføring på meskekjelen



Det skjer stadig litt småting i bryggeriet om dagen.

Endelig kom Tilt'en! UPS påstod at de hadde forsøkt å levere den, men det var en ren løgn..så den ble liggende hos de (her i Norge) i over en uke..typisk!

Men dæven..det var jo så liten. Mye mindre enn jeg hadde trodd.
Det fine er at den kommer ferdig og klar til bruk, det er bare å kalibrere den i vann først, noe som er veldig enkelt med app'en. Min endret seg 0.001, noe som ikke hadde spilt så mye rolle fra eller til, men ok. Etter det så er det bare å desinfisere den og ploppe den oppi gjæringskaret.


Ved siden av en bjørnunge (0,33l)

Selve appen finnes for både Android og IOS, men ikke Windows Phone som jeg har for øyeblikket. Greit nok. Jeg har en gammel Samsung S4 liggende som jeg sjekket på forhånd at var støttet (sjekk Android kompabilitets liste her), som det bare var å slå på Bluetooth og GPS, og så var den i gang.

Det jeg sliter litt med er logging til Google drive. Litt problemer med å få dato formatet slik jeg vil og å få Celsius i stedet for Fahrenheit funker heller ikke (ligger en oppskrift på dette på forum.norbrygg.no). Har også fått litt merkelige SG tall, men jeg la i Brewometeret midt i gjæringen og det anbefales at man legger den i før gjæringen har startet. Skal ikke klage for mye enda med andre ord.
Får ikke endret format på dato lengre..og kun Fahrenheit...jaja


Den nye meske pumpa som er en erstatning for den defekte jeg fikk, kom raskt i fra Bryggmaker, og nå så har den fungert helt perfekt i flere timer. Det eneste problemet med denne er at den er så ekstremt stillegående at begynner nesten å lure på om den er defekt. Jeg liker også veldig dette med at man kan justere hastigheten på den via fronten på pumpen, i stedet for at man benytter en kran for å strupe flow. Tror dette vil bli mye bedre for RIMS løsningen min. Gleder meg stort til å få testet denne i et brygg.

I tilfelle lekkasjer.



Det skal snart brygges en Dobbel Weissen Bock, og siden denne er på nesten 9,5kg malt, så var det på tide å ta tak i at resirkulerings gjennomføringen i meske kjelen ikke er 100% tett. Dette var en nødløsning etter at jeg fjernet Blichmann sparge armen som ikke fungerte noe bra med RIMS løsningen min  (min resirkulerings hastighet ble antagelig for lav for at den skal fungere skikkelig).

400259   Gjennomføring til kjele 1/2"
Med såpass med malt så kommer nok meskevannet til å stå godt overgjennomføringen i kjelen, så en ny skikkelig 1/2"s gjennomføring i fra Bryggselv med stoppskiver og pakninger både på utsiden og innsiden var helt klart å foretrekke ja. Størrelsen på hullet i kjelen trengte jeg ikke å gjøre noe med, så det var bare å fjerne den gamle og sette inn den nye. Kostet 199,- hos Bryggselv.
Ferdig montert

Helt tett, selv med full kjele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar