mandag 13. juni 2016

Batch #64 brygget. En Amerikansk IPA...uten navn enda..



Kansje det bare skal hete Foreløpig Uten Navn..? Njei, får se litt.
Det er i hvertfall en IPA som er basert på Stone sin Ruination. Egentlig synes jeg ikke oppskriften
virker spesielt spennende, men siden jeg digger at som kommer ut i fra Stone, så måtte denne
bare prøves.
Orginalen

Rimelig rett frem denne.
Denne er versjonen er den double dry-hopped versjonen...eller versjon 2 også heter. Jeg kommer til å gjøre 2 forandringer i forhold til orginalen på min versjon. Den størtste er nok gjæren. I stedet for WLP007, så hadde jeg lyst til å prøve Imperial Yeast sin A04 Barbarian for å virkelig for frem IPA smakene. Den andre endringen er at Stone selv kjører 2 Oz( i forhold til mitt utstyr, doh!) med Centenial i 2 omganger av 1 uke hver (etter stormgjæringen).Man har altså i en tørrhumling i 1 uke, tar så denne ut og kjører neste tørrhumling i 1 uke. Jeg kommer til å kjøre 1 uke med 2 Oz Centenial og den siste uken så blir det Amarillo eller Simcoe....tror det blir Simcoe for mer piny smak, vi får se.
Første test av denne

Bryggedagen i seg selv var egentlig ikke spesielt spennende. Alt gikk helt på skinner. Det er helt klart at det å kutte ut Autosparge helt var veldig smart for mitt oppsett. Resirkulering går mye bedre og temperaturen holder seg veldig jevn under mesking nå.

SÅ jevnt var det ikke hele tiden..men bra uansett.
Her under skylling. Roterer fint og sakte
Preboil ble alikevel litt lav (jeg tappet av 30 liter vørter i fra mesk i stedet for 28 som jeg skulle ha..), så jeg valgte å koke ned vørteren litt før jeg hadde i første humletilsetning. Ved 28,8-ish liter etter 15-20 minutter så var den på 1.060...jaja, nærme nok.
Fin gyllen og klar i fra mesk til kok

Ikke noe å utsi på rolling boil
OG havnet til slutt på 1.074 mot estimert 1.071, også helt greit. Fikk et minutt med rent oksygen før gjærstarter ble tilsatt.
Helt innafor

Det eneste som bekymret meg litt var at det ikke hadde vært noe som helst aktivitet i startene som allerede hadde stått i 24 timer. Imperial Yeast anbefaler at man setter starter hvis OG er over 1.060, og det er jo denne. Har aldri skjedd før at det ikke er synlig aktivitet i gjærlås eller ingen synlige tegn til krausen (skum). Håper bare jeg slipper å farte ut å kjøpe ny gjær til denne...
Hmm..starteren skal da ikke se slik ut hele tiden...


---Oppdatering---
48 timer uten noe aktivitet i gjæringskaret, så var det å sette i gang med litt "god gammeldags" risting av gjæringsbøtta noen minutter. Da skal jeg hilse og si at gjæring våknet for fullt. Nå plopper det fint og betryggende slik det skal. Blir nok øl av dette også...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar