torsdag 20. april 2017

Batch #78 brygget, en gammel favoritt

Denne var det på tide å få laget denne igjen gitt. The Missus Special on a Rainy Day, Nøgne Ø sin prisbelønte porter som jeg har justert litt på. 

Har laget denne 2 ganger før og den blir sinnssykt god etter en måned eller 2 med lagring.
Veldig enkel, og litt modifisert oppskrift.
Oppskriften er enkel og ikke så veldig ulik den som Bryggselv har, men forskjellen er at jeg har lagt til endel (450 gram) flaket hvete, og så har jeg litt mer bitter og aromahumle enn det de har. I min gane utgjør det en god del forskjell (positivt selvsagt..).

Noen legger kansje merke til endringen under kjelene? Mer om dette senere...

Bryggedagen gikk helt strålende, mye takk vare endel små forskjeller jeg har gjort med oppsettet av bryggeriet. Føler nå at jeg treffer mye bedre  på det meste, men dette er noe jeg kommer tilbake til i en annen og litt lengre blogg post.
Spot on på meske temp
PH er der den skal være
Preboil var spot on...og nydelig farge på skummet


Ikke mye å prate om når det gjelder koking. En humletilsetning ved 60 minutter og en ved 15.


Fin rullende kok
OG på 1.068 - Fin fint



Etter et drøyt minutt med O2

 For de, som meg, ikke har noen 3D printer til å printe ut holder til oksygenflaske (noen har lagt ut dette på Norbrygg forumet), så kan jeg fint anbefale en vinflaske kasse. Denne gjøre at oksygenflasken ligger i ro.  Jeg bruker også en liten sånn zip-lock pose som jeg har rundt brusesteinen når den ikke er i bruk. Er mest for at det ikke skal komme noe skitt på den mens den lagres. Fungerer veldig fint.

Et lite tips for O2 og oppbevaring av brusestein

Så med gjæringsskap under kjelene som er styrt av ITC-310, så er det slutt på flytting av gjæringskar til garasjen fremover. Må justeres litt etterhvert, men det ser veldig bra ut så langt.
Første gjæring i nytt gjæringsskap..
Gjæringen godt i gang (i fra Brewstat.us)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar