lørdag 22. april 2017

Lite med blogging i det siste, men mye som skjer i bryggeriet... del 1 av 2.

Påsken og travel hverdag får ta litt av skylden på lite oppdateringer på bloggen, men det skjer likevel endel ting i bryggeriet.

Her er noe (måtte splitte opp i 2 blogg poster fordi det ble så langt):
Del 1
- Har startet byggingen av styreskap versjon 2, basert på Raspberry Pi med CraftBeerPi v.2.2 og det offisielle CraftBeerPi boardet.
- 2 stk splitter nye kjøleskap som gjæringsskap

Del 2
- Gjort om fra potter til bed for humleplantene
- Bygging av en ekstra STC-1000 temp regulator til gjæringsskap
- Organisering av alt bryggerutstyr. Kjøpt inn en masse kasser slik at det blir lettere til å finne frem i ting og tang.


Styreskap:

Styreskapet er definitivt det som tar mest tid om dagen. Har ikke vært borti Raspberry tidligere, så det er endel learning by doing her. Må bare si at jeg er rimelig imponert over mulighetene i den lille tassen.
CraftBeerPi, applikasjonen som kjører på Raspberry Pi'en er også noe for seg selv. Masse muligheter til å styre nesten h ilket som helst bryggeri med versjon 2.2 som er siste versjon, men versjon 3 skal ikke være langt unna og det skal visst være mye nytt på gang der som bl.a. styring av vannkraner!!


Raspberry Pi kit'et

Installasjonen av CraftBeerPi

Han som har laget CraftBeerPi har også lansert et addon board til Pi'en, hvor man kan koble til temperatur prober og SSR. Har også innebygget buzzer.
Det offisielle CraftBeerPi kortet

Jeg kjører Pi'en uten plast kabinettet og addon boardet montert oppå, men dette skal etterhvert monteres i et skikkelig kabinett, så få vi heller se om det blir en koffert som på bildet under, et sikringsskap eller kansje et PC kabinett. Har ikke bestemt meg helt enda.
Test med 3 temp prober
Jeg har ikke noe tilkoblet SSR enda, så jeg får ikke testet noe "brygging", men satser på å koble til en 60 watts lyspære eller noe som gir litt varme, slik at jeg kan begynne å teste litt mer.


Slik ser det ut foreløpig


Kommer med mer utfyllende rapporter om dette fremover.

Gjæringsskap:

Selv om trancher bordet jeg hadde skulle tåle vekten under en brygge dag, så har jeg blitt mer og mer usikker på om IKEA bordet faktisk tåler belastningen over lengre tid. Det var derfor på tide å finne en bedre løsning, og siden jeg bruker fryseren i garasjen til langtidslagring av øl (ved 12 grader), ja da falt valget på 2 stk mindre kjøleskap som hadde samme høyde som trancher boardet (85cm). Dermed så ville underlaget for kjelene bli dønn stabilt og jeg vil ha mulighet for å gjære 2 stk gjæringskar helt kontrollert, samtidig som at det er under 20cm i fra der det tappes i fra kokekjelen. Mindre bæring av gjæringskar = fornøyd rygg.

Expert hadde tilbud på disse kjøleskapene rett før påske, så siden det var halv pris så fikk jeg begge for 2.300,- , noe som er ganske gunstig. Det fine med disse er at de ikke har noen frysedel, noe som gjør de godt egnet til formålet.

Stort mer er det ikke å si om disse. Det ene står med en ITC-310 enhet og styrer varme/kulde, mens jeg som det står litt lengre ned, så bygger jeg en STC-1000 enhet til den andre.

Har også fått på plass en benkeplate jeg hadde liggende slik at det blir helt jevnt og fint.

Neste er å få byttet ut 180cm kjøleskapet med et 130-140cm slik at jeg kan ha HLT ved siden av de 2 andre. Da trenger jeg ikke bruke pumpe til skylling, men heller la det renne sakte over mesken.


På plass i bryggeriet

Mer i del 2...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar