mandag 27. januar 2014

Batch #7 flasket - St.Peters Ruby Red Ale

Flasket, veeel ikke bare flasket meg kegget også :-)

En litt ny verden dette.Siden 19 liters fat blir litt for store til
Kjøleskapet så ble de innkjøp av 2 stk 9 litre i stedet. Tanken
var derfor å bruke det ene fatet på denne Ruby Red ølen og så
flaske resten av batchen for å kunne sammenligne teknikkene litt.

Den ene keg'en koblet til


Uansett, har ikke de helt store forhåpningene til denne ølen. Synes
det lukter alt for likt den St.Peters IPA'en jeg lagde, men vi får nå se.
Fatene er nå i hvertfall enkle og demontere og rengjøre, og fylle opp
fatet var bare og bruke en hevert...greit nok.

Kjapp å fylle opp, enkel og håndtere




Så var det dette med CO2 da. Tror jeg har hørt om like mange variater
om hvordan dette bør gjøres som jeg har lest artikler. Jeg gikk i hvertfall
for en variant som jeg syntes hørtes fornuftig ut:
Første 24 timer (i kjøleskap) - 30psi / 2.1bar
Om nødvendig Neste 24 timer (i kjøleskap) - 20psi / 1.4 bar
Neste 2 uker (i romtemp) - 10psi / 0.7bar

Perfekt plass for 2 stk 9 litere


Jeg har også et Excel ark hvor jeg kan finne nøyaktig hvor mye trykk som
trengs ved forskjellige temperaturer for å oppnå den mengde CO2 man
ønsker...men jeg tror jeg venter litt med det. Dette må læres først det ble i
hvertfall 1keg og 28 flasker til slutt så det skal bli nok av smakstesting,
og det er snart tid for samme prosedyre med havre stouten..nam!

Skal bli artig å smmenligne flasker og keg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar