lørdag 1. februar 2014

Nytt øl tappet. #8 - Amerikansk Havre Stout denne gang.

Denne er jeg virkelig spendt på. Den luktet himmelsk under kok, og under gjæring og tapping har den bare luktet bedre og bedre. Her snakker vi mørk sjokolade, kaffe, diverse bær og gud vet ikke hva.
Gjæren så veldig fin ut. Angrer på at jeg ikke tok vare på den. Neste gang....

Kjørte samme opplegg som batch #7, dvs. et 9 liters Cornelius fat og resten på flasker. Igjen så skal det bli spennende å sammenligne resultatet.

På batch #7 kjørte jeg 2,1 bar i 24 timer, så 2,1 en dag til, så 1,4 bar og så blir det 2 ukers lagring på 0,7 bar. Så ut til å være perfekt CO2 når jeg jeg satte den til lagring. En stout skal ha litt mindre kullsyre enn en Red Ale, så jeg tror jeg kutter et døgn med 2,1 bar. På flaskene til stouten så ble det 5,5 gram pr. liter. Tror det blir greit.

Svart som natta

Fargen var mørk, mørk brun og så klar og fin ut. Blir ikke lett å vente i 2 uker nå gitt. Får vel bare slappe av og ta en av de andre som er ferdig så lenge :-)

Dagens "fangst"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar