torsdag 20. februar 2014

Side by Side: Samuel Adams og egen klone..


For meg så er Sam Adams det beste lager ølet man for kjøpt i butikk.
Det er ikke så fryktelig spennende, det rett og slett bare et godt og balansert
Lager øl...så selvsagt, når jeg startet med brygging så gikk tankene fort
mot om jeg kunne klare og lage noe tilsvarene.

Det lå selvsagt en klone ute på Beersmith, men jeg gjorde endel endringer
i denne da jeg ikke var helt enig i humlevalget, pluss at jeg justerte på
malt mengdene endel.


Vel bryggingen gikk bra den og ølet smakte godt når det var ferdig lagret,
men jeg har ventet en stund med å ta en side ved side test for jeg har hele tiden
ment at det trengte litt mer tid på seg, og med en måneds ekstra lagring
virker som har gjort susen så det var på tide med testen nå.



Orginal Samuel Adams:
Smak
Som sagt så er ikke denne noe spesielt spennende, men den smaker som en lager
skal etter min mening. En klart definert maltsmak som er mer tydelig enn en middels
pils. Uansett så er det et godt drikke-øl.

Lukt
Den lukter som en pils og ikke en ale. Ikke noen krafig lukt, men fremtredende malt lukt
slik en lager skal ha.

Farge og klarhet
Gyllen fin farge men ikke krystallklar

Mouthfeel og skum
Litt tynn og skarp i munnen. Dette er ikke en øl hvor man smatter på smaken akkurat.
Litt lite skum etter min mening.


Gjær
Helt klart lager gjær.



Min klone:
Smak
At "feil" type gjær er brukt er det eneste som er noe og snakke om. Med Bavarian eller
Bohemian lager gjær så tror jeg denne kan bli mye mer lik. Jeg tror de fleste som
smaker min på en varm sommer dag vil kunne si at dette er godt øl, men selv om
smaken er veldig lik orginalen så ville jeg ikke presentert den som en Sam Adams...ikke
det at DET er noe mål i seg selv heller. Grunnen til at denne gjæren ble brukt er pga
enklere gjærtemp (18-20 grader i stedet for 8-12).

Lukt
Desverre for min klone, så kjenner man at min luker mer mot en Ale enn en Lager,
det er ikke til å komme unna. Men ellers så er lukten av malt veldig lik.

Farge og klarhet
Min er en tanke mørkere og faktisk endel klarere, selv om dette ikke har vært
noe mål i seg selv. Jeg synes oppriktig at min ser mer innbydende ut.

Mouthfeel og skum
En langt rundere  og fyldigere mouthfeel enn orginalen. "ligger" bedre i munnen.
Mer skum og lacing enn oginalen og skummet blir liggende lenger. Igjen
et pluss til min egen.

Gjær
Jeg brukte faktisk tørrgjær Nottingham Yeast (Lallemand) på denne,
slik som beskrevet i klone oppskriften. Dette er en Ale gjær, og det
er nok det som har gitt størst utslag i forhold til forskjeller. Her skal
det helt klart testes med en pilsner/lager gjær ved neste forsøk. Må
prøve å finne ut litt mer om hva som brukes i orginalen.



Konklusjon:
Orginalen får av meg terningkast 6 til en lager å være. Det finnes mange MYE
bedre øl der ute, men til det den er ment som å være så er det veldig god og drikkanes...
igjen, mitt favoritt butikk lager øl.

Min egen derimot, får en svak terningkast 5. Den ser veldig bra ut, den smaker
kjempegodt og den minner veldig om orginalen bortsett i fra at den har en ettersmak
som røper at det er en Ale gjær som er brukt. Jeg skal definitivt gjør et nytt forsøk senere
med en annen gjær pluss at jeg skal se litt mer på om jeg kan finjustere litt på humle.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar