tirsdag 25. februar 2014

Uklart øl på Cornelius fat og bruk av gelatin

For å gjøre det helt klart (heh, ordspill..), så er ikke klart øl noe essentiellt poeng.
Det kan være litt ekstra stas hvis man skal servere hjemmebrygget til noen som
kansje ikke er like inne i godt øl :-)

Jeg gjorde testen på et ekstraktbrygg jeg hadde laget, en St.Peters Ruby Red Ale,
som smaker helt greit, men som var temmelig uklar, selv etter 2 ukers lagring på
et Cornelius fat.

Jeg varmet opp 2dl vann til ca. 70 grader, tilsatte en teskje med gelatinpulver
og lot dette stå en halvtimes tid til at det var helt løst opp og kjølt seg ned.

2 døgn i kjøleskap senere så var resultatet mild sagt oppsiktsvekkende.
At jeg fikk hakeslepp er et 'understatement'. Krystallklart øl!!
Før
  
og etter..(blir ikke mindre skum av gelatin...tilfeldig når bildet ble tatt)


Dette skal definitivt testes ut flere ganger.

Gelatinpulveret var en 25 grams pose kjøpt på Meny for 14,- eller noe.
Holder nok til en 5-6-7 brygg i hvertfall, så kosten er helt ubetydelig i denne
sammenhengen.

1 kommentar:

  1. Hei,jeg har satt meg et hjemmelaget øl,da mener jeg hjemme hjemmelaget øl,et kar på 25 ltr. Med maltexstakt og tomtebrygg og 8 kg sukker og 2 bokser med vørterøl,har nå stått i 8 dager,jeg har smakt på men er litt søtt enda,har også testet alkoholinnhod bare for syns skyld,målte med vinmåler,stoppet da på 16%,kan dette stemme,å så er det 4-5 blopp i minuttet på gjæringen,høres det greit ut,å så lurer jeg på,hvordan går jeg fram for å få et øl med kullsyre og og klart øl som mulig er.

    SvarSlett