fredag 14. februar 2014

Noen tanker om Cornelius fat etter noen ukers bruk...



Som en kegging noob, så virket det veldig enkelt å komme i gang med kegging,
men det har vist seg å være litt mer å lære enn jeg kansje hadde trodd på forhånd.


Rengjøring
Er ikke speielt komplisert, men er litt jobb. Totalt sett så er det mindre jobb enn
med flasker, men rengjøring at slanger, tappekraner, pakninger osv. tar tid.

Carbonation
Dette er vel området jeg har slitt mest med. Er egentlig ikke spesielt komplisert,
men jeg har hatt litt problemer med å få riktig mengde CO2 i forhold til temperatur
og øltype. Den store fordelen med kegs er jo at man kan etterjustere hvis man ikke er
helt fornøyd. Både for lite CO2 og for mye er enkelt å justere....DET er litt værre med
flasker.

Refill av CO2
Ikke noen steder i nærheten i der jeg bor så vidt jeg vet, men det finnes både i Oslo
og i Drammen, så dette er ikke noe stor problem akkurat. Ser ut til at jeg må ut med rundt
300,- for å få fyllt opp flasken min...når det måtte bli. Måleren på regulatoren har vel gått
ned i fra 60 til 55 bar, men jeg har testet mye med forskjellig trykk.

Temperatur på øl
For pils og lager så er det veldig greit å bra la en keg stå til kjøling hele tiden, men en stout
og andre mørke øl som skal serveres ved 8-10-12 grader er det litt mer klønete.  Det er ikke
bare-bare å få varmet opp en keg i fra 4 til 10 grader når man skal drikke. Tror det er best
med øl som skal drikkes kaltd på kegs.

Forskjell i smak
Jeg har bare testet med 2 forskjellige øl på keg, en Red Ale og en Havre Stout, og jeg klarer
foreløpig ikke kjenne noe særlig forskjell i smaken. Noe som derimot merkes på begge to er
at skummet virker som har mer aroma og holder seg bedre i fra keg.

Klarhet
Foreløpig så blir flaskene mine klarere, litt stikk i strid med det jeg hører i fra andre, men jeg
har definitivt tenkt å teste med gelatin på keg for å se om det kan bli bedre. Dette er ikke noe
viktig punkt men det er alltid artig å kunne servere klart øl til andre.


Konklusjon
Liker jeg kegs? Ja helt klart!
Kommer jeg til å fortsette og bruke kegs? Definitivt
Er det et must når man lager øl? På ingen måte

Med en keezer/kegerator så kommer nok bruken enda mer til rette, og spesielt med lyse øltyper
som alle skal serveres ved samme temperatur, så er bruken mer "riktig". Det å drikke en stout ved
4 grader blir bare helt feil.

En sånn som dette står fremdeles høyt på ønskelisten:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar