mandag 10. februar 2014

Batch #9 satt: Første egne oppskrift

Spennende med første helt egne oppskrift, en Baltic Porter, men jeg
skjønner nå at jeg må lese meg litt mer opp om hvilke mesketemperaturer
man bruker når, hvor lenge og hvorfor.
Grainbill

Jeg tror gjærstarteren ble veldig bra denne gangen. Det var i hvertfall laaangt
bedre med en 5cm magnet i stedet for den på 2,5cm. Fin vortex hele tiden..nice!
Den på 2,5cm slet stadig mer når anntallet gjærceller økte...det skjedde ikke med
5cm nei!

48timer på stirplate og 24t i kjøleskap, dekanterte ut, så var det en topptrimmet #1728
klar til bruk. Skal forresten se om jeg kan klare å gjenbruke denne gjæren/slurryen.
Har hørt veldig mye positivt om #1728. Noe nytt å lære seg det også :-)
Mye skum

Resirkulasjonspumpen slet endel med luft denne gangen. Ikke helt sikker på om jeg
nærmer meg maks maltmengde i Brewsteren eller om meskekaret ble litt for tett
(FOR finmalt korn?). Var mye skum etter mesking..pussig.

Resten av bryggingen gikk rimelig rett frem. Første test med akvariepumpe og brusestein
for å få mer oksygen i vørteren. Vet at dette ikke er noen veldig effektiv metode men det
skal bli intressant og se om dette har noen effekt. Det bobla i hvertfall i heftig gjærlåsen
en time etter at jeg satt på lokket til gjærbøtta.
Med akvariepumpe og brusestein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar