onsdag 24. september 2014

Alltid noe som skjer..

..men alltid for lite tid til brygging.

Derimot så skjer det mer på hardware fronten

Kegline cleaer:
Driver og jobber med et lite prosjekt tilsvarende dette:


Rett og slett en spruteflaske som bare trykksetter med PBW eller StarSan og kobler til
kegeratoren. Sliter litt med å få ting til å passe med færrest mulig overganger mens det
fremdeles er tett. Kjøpte min flaske på Plantasjen, men har hørt at en flaske i fra Jula skal
kunne passe bedre. Kommer tilbake med oppdateringer...

2 defekte CO2 regulatorer:
Jepp, den ene hadde lakkasje, den har vært hos Bryggeland noen ukertil reperasjon, men skal
være klar til henting nå. Har vel fått en ny vil jeg tro. Den andre falt ned 10cm og da slutta måleren
med trykket ut å fungere. Bestilt ny måler i fra Bryggselv, men det er nok ikke samme måler så spørs hvordan det blir...CO2 til fatene i kegeratoren har vært justert på feelingen i det siste, så det har vært "litt" mer skum enn ellers. Noe som bringer meg over på

Nye slanger/linjer til kegeratoren:
Har lest lenge og mye om hvordan man "tuner" kegeratoren for å få best mulig 'pour'.
Her er noen av sidene man kan lese ganske utfyllende om dette. Mye av det samme, men resultatet
når jeg har testet de forskjellige formlene har endt opp med slangelengde  fra 60cm til over 4 meter...ikke lett å bli klok på dette:
http://beersmith.com/blog/2011/07/14/keg-line-length-balancing-the-science-of-draft-beer/
http://www.franklinbrew.org/wp/?page_id=98
https://byo.com/stories/item/164-balancing-your-draft-system-advanced-brewing
http://www.brewersfriend.com/2009/07/18/getting-a-good-pour-kegged-beer-co2-line-length-and-pressure/

Jeg har nå i hvertfall bestilt ny slange så får vi se hvordan det blir. Kommer tilbake med oppdateringer.

Brewster utstyr:
Diverse jeg ser på til Brewsteren mens jeg venter på at Blichmann BrewEasy skal komme til Europa (blir vel neppe i år..):
Ny spiralkjøler: Møkka lei av den som følger med Brewsteren. Er så alt for dårlig.
Nye kraner: De plastikkgreiene som følger med funker bra en stund men så blir de umulige. Bruker dagevis for å rengjøre de. Her blir det noe i rustfritt stål snart
Hurtigkoblinger - Ser på å få byttet ut John Guest koblingene. Men skal jeg velge Camlock, Tri Clamp eller Morebeer? Vanskelig å velge.
Brewster og kok - Brewsteren er ikke kjent for å ha noen godt kok, så jeg driver og gjør litt målinger for å se om det kan være noe og hente med liggeunderlag.
Kommer tilbake med mer om dette også

I tillegg så må jeg få tak i noe drivved slik at jeg får laget meg den nye tappetårnet jeg driver og plundrer litt med. Har noen ideer som jeg tror kan bli veldig bra. Fikk jo ikke plass til de nye Perlick 650SS kranene i det eksisterende tappetårnet.

Jaja...sånn går nu dagan. Dette er i hvertfall noe av det jeg har planer om å skive om fremover.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar