tirsdag 9. september 2014

Langt oppe og langt nede....utstyr og bryggertabbe.

Jadda...det er ikke noe anderledes med brygging enn med andre hobbier. Noen dager er man høyt oppe, mens andre dager så må man grave dypt i kjellern for å komme seg i gjennom dagen. I helgen hadde jeg begge deler....

På fredag fikk jeg tak i de delene jeg trengte for å få ferdig O2 settet. O2 regulatoren er ikke enkel å få tak i om dagen, men Bryggeland i Drammen hadde 1 inne i butikken. Fikk også kjøpt 3 stk 19 liters cornelius fat som heller ikke er så enkle å få tak i på østlandsområdet om dagen.
O2 sett klar for vørter. Flow måler i fra Ebay Kina (80-90,- ink frakt)

Lørdag fikk jeg hentet alle råvarene til batch 22, 23, 24 og 25. MASSE malt som skal til når man skal lage 2 dobbel bocks, en imperial stout og en sjokolade stout (jess, jeg liker mørke øl).

Mer humle som ikke er med på bildet. Mye malt da


Søndag...vel...
Bryggedagen startet som normalt. Få opp meskevannet til riktig temp og ha i malt. Sette på resirk og timeren på en time....og så ta seg litt frokost. Et kvarter senere, så hører jeg lyden av resirk pumpa som slurrer veldig...uh oh. Hva nå da? Lukker opp døra og der står det og spruter varm vørter utover hele rommet... Åh nei...Åhhhhh....NEEIIII...15+ liter opp etter vegger, på gulv, nedover vaskemaskin og tørketrommel....overalt!!

Min første tanke var egentlig bare å snu i døra og gå og legge seg igjen...men det nyttet ikke. Her var det bare å brette opp armene. Men hva skulle jeg gjøre med brygget? Vel, jeg hadde ikke mye å tape, så jeg bare fylte opp kjelen igjen, la til 10min på timeren ekstra på timeren, og så fikk jeg gjøre litt målinger underveis.

Preboil SG var ikke ille, 1.045 mot estimert 1.055. En drøy kilo DME og 100min kok, så var jeg faktisk over beregnet OG. Dette skulle egentlig bli en Rogue Shakespeare Stout klone, men den blir nok hetenes Not So Rogue Stout eller kansje Fort Gjort (nok en Dum Dum Boys referanse)? Usikker på om det blir for tynt dette her, men allerede etter 2 timer så var det liv i gjærlåsen. Hadde satt en skikkelig starter i forkant.
Jeg lar den gjære ut og lagrer den i noen uker, så får vi bare se. Dette er i hvertfall en øl som IKKE lar seg replikere, hehe.



GRUNNEN til at fordeleren til resirkulasjonen hadde sklidd opp var nok fordi kjelen står på toppen av vaskemaskinen og når denne starter sentrifugering så har den en tendens til å riste endel før den får opp hastigheten. Så her har jeg nok en grunn til å få startet oppussingen av vaskerommet slik at jeg får meg et
eget bryggerhjørne...jaja, sånn går nu dagan.


Eneste bildet i fra bryggingen. Mye vasking resten av dagen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar