onsdag 17. september 2014

Batch #23 - Forsøk på Ringnes Imperial Polaris

Etter å ha tydet, gjettet på og skalert ned (betraktelig) noe jeg fant på nettet, så var det tid for å
prøve og klone denne ølen som jeg synes er et veldig godt øl. Superior Polaris er enda et hakk bedre,
men siden brukte whiskey tønner i fornuftige størrelser er forholdsvis problematisk å få tak i her
til lands, så fikk det bli med Imperial Polaris...

Vel...jeg burde vel visst bedre enn å starte brygging enn når jeg vet jeg har litt dårlig tid og når
ungene i huset maser og krangler allerede før jeg har startet. Skylder ikke på de i det hele tatt, men
jeg var vel litt ivrig på å få det riktig etter forrige batch med bryggertabbe og det hele.


Honning, appelsinskall og espressokapsler (brukes rett før kegging/flasking)

Vel..det måtte gå galt. Med unger hoppende og skrikende rundt meg så klarte klarte jeg å glemme (!)
Mash Out. Stresset med å gjøre alt fort, men skjønte fort hva som var galt når jeg på slutten av sparging fremdeles hadde alt for høy SG (1.020+ mot normalt 1.008-.010). Det var rett og slett for mye sukker igjen i malten. Preboil var på 1.045 i stedet for 1.075...ouch...

Nå med klype for å holde på plass resirk slange. Ikke lyst til å vaske ned bad en gang til..


Jaja...da var det bare frem med "gode gamle" spraymalten for at det ikke skulle bli butikkøl av dette. Skal tross alt være en dobbel bokk med godt med alkohol dette.

Blir nok øl av dette og..


Nesten 2 bokser med norsk honning gikk med pluss ferdig tørkede bittering appelsinskall. Fy hvor
utrolig godt dette luktet. Uansett hvordan reultatet blir så skal nok denne lages tigjen til våren slik at den får mer enn 6 måneders lagring frem til neste jul. Denne som ble satt nå mistenker jeg at kan trenge litt mer enn 3 måneders lagring før den er helt klar.

Luktet himmelsk


Det var nok desverre en regnefeil så det ble for mye av den ekstra spraymalten, så i stedet for en OG
på 1.091, så ble det 1.100. Litt redd for at det kan bli litt for mye alkoholsmak hvis den gjærer ut det den skal, men får bare vente og se.

Fin farge, men ikke så klar som den pleier

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar