tirsdag 7. oktober 2014

Batch #25 - versjon 1.1 av DBM Dobbel Bokk

Det var på tide å få laget denne egenkomponerte Dobbel Bokk'en en gang til. Forrige gang (#12) så
kjørte jeg på med 7,5kg malt, og det er rett og slett for mye for Brewsteren. Det virker som jeg ikke bør gå over 6;75kg, samtidig som det virker som om at sweetspot for vann til malt ratio ligger på ca. 3,0.

Effektiviteten på anlegget har gått betydelig opp etter at jeg har lagt meg på dette.
Eksempelvis så hadde jeg planlagt å bruke 1,45kg DME til denne batchen, men med en halvkilo igjen så hadde jeg allerede passert planlagt OG på 1.082, så dette er positivt (endte til slutt på 1.085).

Igjen så må det (forholdsvis) store startere til på lagerbrygg med høy OG. 3 rør med WLP833 og 2,5liter måtte til. Bortsett i fra å ha erstattet noe basismalt med DME så er ikke selve oppskriften endret noe. Munic malt, Vienna malt, Caramunic og perle til bitterhet og aroma. En grunn til til at jeg ville teste denne igjen er at jeg nå har mye bedre kontroll på gjæringstemp enn sist. Fryseren med STC-1000 og frostvakt fungerer mildt sagt glimrende om dagen.


Ellers så ser jeg veldig frem til lørdagen hvor jeg skal på 'Brygg med enn bryggemester' hos Smakselv hvor ingen ringere enn Gahr Smith-Gahrsen kommer. Blir stas å høre han fortelle om brygging, råvarer, rengjøring og tips og triks. Det skal også brygges en Extra Foreign Stout på en 3 kjelers løsning. Kommer tilbake med en fyldig rapport i fra dette.

Smakselv.no
Brygg med en bryggmester





Ikke mye humle akkurat

Fin maltseng. Funker med Vann til malt ratio på 3,0


Sånn ser det nå ut når det skal batch sparges...ikke rocket science akkurat.

Får opp temp til ca.80 grader og kjøler ned i 1 liter til 78 grader. 

Tar ca. en halvtime.

Som vanlig så starter nedtellingen på Brewsteren ca.10min før hotbreak. Bare å legge til 10 min ekstra.

Klar og fin vørter

En BH pose til å filtrere ut de som måtte komme ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar