mandag 13. oktober 2014

Brygg med en bryggmester "kurs" hos Smakselv

Smakselv.no



Jeg var litt usikker på hva jeg skulle forvente av et slik type "kurs" før jeg dro.
Kursing i IT verden som jeg kommer i fra, er ofte rimelig godt planlagte kurs
med et veldig fastsatt løp. Men dette er vel ikke like enkelt i bryggerverden?

Joda, Smakselv hadde lagt opp til et løp med:
  • Bruk av råvarer
  • Oppskriftsbygging
  • Ekstra Foreign Stout
  • Brygging på 3-kjelers oppsett
  • Gahrs tips og triks
  • Renhold

Amund i fra Smakselv presenterer dagens opplegg
...men det ble vel ikke helt sånn. Joda det ble brygget en Andrimne Ekstra Foreign Stout, men sesjonen ble mer et gedigent spørsmål og svar, hvor Gahr og hans uutømmelige (!?) hjerne, svarte godt og utfyllende på alle spørsmål som dukket opp. Det var nesten vanskelig å få skrevet ned alt. Karen har ikke bare sinnsykt mye erfaring, men hans kunnskaper om teoriene bak også er mildt sagt imponerende. 
Kansje litt utenforkomfortsonen?





Stouten ble brygget på et 3 tier Blichmann system med Tower of Power til styring. Selv om dette er et drømmesystem som jeg aldri kommer til å få plass til, så var det noe jeg i lengre tid har hatt veldig lyst til å se i bruk. Inspirerende og lærerikt...ganske så forskjellig i fra min bryggehverdag nå.

Har vel gjort dette noen ganger før?

Bling-bling



Flere enn meg som var intressert ja
 Smakselv skal også ha mye skryt for fine lokaler, god lunsj og i det hele tatt et veldig bra opplegg. Lunsjen var veldig god og det var rikelig med smaksprøver i fra tidligere brygg. 6 forskjellige Corneliusfat med noe for enhver smak, bl.a en Foreign Extra Stout, en Saison, en amber christmas ale, en ale med norsk humle, en ale med forskjellige krydder i fra Nambia (tror jeg)...og så var det vel en hvete øl av noe slag.
Folket er stille når Gahr taler? Nei på ingen måte..mange bra diskusjoner.




Alt i alt så ble dette en VELDIG fin dag for min del, med masse bra tips, triks, oppklaringer, forklaringer, det var trivelig å treffe likesinnede i en så avslappet og uhøytidelig setting.  Jeg tipset
forresten på forhånd gutta i Smakselv om at de kansje kunne selge boka Den norske ølrevolusjonen samtidig, og joda....de gjorde det, og Gahr var ikke vanskelig å be når jeg spurte om
hans krusedull i den nyinnkjøpte boka.


Min konklusjon:
Terningkast 6. Dette blir jeg gjerne med på igjen og det var vel verdt pengene (1.290,-)!
Får de hentet inn Espen Lothe, Kjetil Jikiun eller Mike Murphy, så skal jeg være blant de første som bestiller plass igjen, for dette var kjempebra!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar