mandag 6. juli 2015

#42 - The Missus Special for a Rainy Day brygget.

Deilig å endelig få brygget denne porteren igjen. Den ble fantastisk god sist, og planen var egentlig bare å endre oppskriften med litt havregryn for litt mer fylde og skum....meeen, ikke alt ble som det skulle i dag gitt. Av en eller annen grunn så hadde jeg fått inn en annen profil (med høyere effektivitet) en den jeg vanligvis bruker i Beersmith, så det ble litt plundring underveis i dag.

Jeg stusset litt på at preboil var nesten spot-on, men det var først ved 15 minutters humlen at jeg skjønte at jeg ikke hadde kjangs til å nå OG. Boil off må ha vært ALT for lav i forhold til den profilen jeg hadde brukt.Jaja, fikk stort sett reddet meg inn med 1.066 i stedet for 1.070 ved hjelp av litt ekstra DME.

Det var lenge siden sist at jeg har prøvd med over 7kg malt i Brewsteren(7,1kg), og det var rimelig tettpakket i kjelen, men jeg synes alikevel at jeg det holdt seg bra. Ikke noe spennende å rapprtere ellers. Motstrømskjøleren imponerer med stort fremdeles, selv med "sommervarmt" kjølevann så er det ikke noe problem å få helt ned i 18 grader ned i gjæringsbøtta. Det er ganske rått egentlig.

Skal bli bra å få testet denne igjen om noen uker!

Greit med en sil
18 grader ut av kjøler


 
Blir "litt" humlerester i silen

Etter tilfør O2 i vørteren.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar