onsdag 15. juli 2015

Jeg tror jeg fikk en lur ide...igjen. Mer om QR koder.

Når alle andre har lagt seg så dukker ideene opp, og i dag kom jeg på en ide jeg har hatt siden jeg fikk etikettskriver, men ikke har hatt tid til å sjekke ut. Jeg har nå på mine flaske etiketter en QR kode som linker til oppskriften til ølen, men hva med en QR kode til Untappd for å kunne gi rating til ølen man smaker?

Dette måtte jo bare sjekkes ut...og først som sist så er ikke det noe vanskelig heller.

Jeg skal først gå igjennom hvordan man kan legge ut sine hjemmebrygg på Untappd og så vise hvordan man lager QR koder til disse.

Registrere hjemmebrygg på Untappd:

- Dette forutsetter at man har en Untappd konto, hvis ikke gå hit først får å registrere deg
- Når man er innlogget søker man etter sin egen øl oppe i høyre hjørne i søkefeltet der
- Forhåpentligvis har man valgt et unikt navn på ølen som ikke finnes i fra før, men selv om den skulle finnes så kan man velge "Don't See the Beer you are Looking for? You can add it here"
- Så kan man begynne å fylle inn bryggerinavnet sitt og da dukker det opp: "Don't see your brewery? Click here to add it"



- Så er det bare å fylle inn info (registrere bryggeriet sitt gjør man selvsagt bare en gang..neste gang kommer det opp når man søker på det)

- Ta-ta. Bryggeri og øl registrert...jada, det neste ølet er en referanse til Aliens filmen. Noen som husker scenen??


Lage QR kode til et øl på Untappd:

- For å lage QR kode så kan man bruke den samme oppskriften som min forrige lure ide men først finn frem url'en til ølet som du har lagt inn. Bare søk etter det på Untappd og klikk på resultatet når det kommer opp.

- Så kopier url'en
- Gå til denne siden: http://zxing.appspot.com/generator/
- Lim inn url'en til ølen
- Generate
- Download og sett inn i P-Touch Editor (for Brother etikettskriver)
- Print ut
- Skann med mobilen


Før litt etterjustering så ser mitt foreløpige resultat slik ut (for en annen øl ja..men,men):


Greit å gi bort eller ha med på fest dette eller hva? Så kan man få tilbakemelding på hva folk synes via Untappd uten å måtte søke og lete etter riktig øl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar