tirsdag 7. juli 2015

Batch #41 - Late Sommerdager tappet + humleplanter status

Er litt bekymret for denne ølen. Den skulle jo bli en ikke alt for høy alkohol øl, men når OG ble høyere enn planlagt og FG ble fin og  lav, så resultatet ble 7,3% ABV for en Cream Ale, så spørs det om den kansje bør lagres litt før konsum, men det vil vise seg om noen uker.

Uansett så er jeg veldig fornøyd med komboen bestående av Cream Ale stil med Kølsh gjær. WLP029 flokkulerer veldig og gir en krisp og fin lettdrikkelig smak. Må vente på at den blir ferdig karbonert før jeg kan gi en skikkelig dom av denne, men aromaen var veldig fin og den var så klar at jeg hoppet helt over bruken av gelatin på fat.

Oppskriften ligger her hvis noen er intressert:
Late Sommerdager

Klar og fin før omstikk

Ble VELDIG klar denne

Dagens fangst før etiketter på flaskene.


Humleplantene koser seg virkelig i husveggen. Cascaden har snart nådd toppen av hanmpetauet som er på en 6,5-ish meter. Det som er positivt er at nå har endel av disse sidegreinene som det kan komme kongler på, virkelig begynt å vokse, spesielt på Cascade og Challengeren. Kent Goldings'en startet veldig sent med å vokse, men nå har jeg tynnet ut så mye på den så jeg har vel en 10-12 avleggere i vann som skal ut i potte snart. Uansett så er ikke det viktigste i år at det blir noen særlig avling, men at plantene får etablert seg skikkelig slik at neste år...neste år...
Spirer og gror godt i veggen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar