mandag 10. august 2015

Batch #44 - Ompa Te Du DØØØR

Fikk plutselig et innfall om at et oktoberfest øl må jeg jo ha til oktober. 1 måneds lagring blir nok i minste laget vil jeg tro, men det får nå gå.

Det ble en veldig enkel oppskrift:
Pilsner Malt
Munic Malt
Vienna Malt
 og så kun Hallentauer som bitter humle, og Wyeast 2633 - Oktoberfest blend til gjær.
Liten oppskrift, stor starter.

 Jeg valgte samme meske skjema som det ene juleølet mitt for å se hvordan dette blir på et enklere øl:
10 min på 52 grader
30 min på 62 grader
30 min på 66 grader
30 min på 72 grader og 10 min utmesk på 77 grader.
Med 100 min kok, så ble dette en av de lengre bryggedagene.

Brygger ute igjen..med flere humleplanter i bakgrunnen.
 Jeg fikk testet ut IKEA steke lokket både under resirkuleringen under mesk og under skylling denne gangen, og jeg synes det så veldig bra ut. Det virket veldig som om vørteren som kom ut av slange spredte seg bedre over grainbed'et og at temperaturen i mesken var jevnere. Synes også at vørteren var enda klarere enn vanlig, men kan bare være noe jeg tror. Er veldig fornøyd med resultatet ihvertfall.

Lite tåkete pga damp, men veldig klar og fin vørter (IKEA stekelokk)
OG ble på 1.060 mot estimert på 1.059, så det er helt innafor igjen. Gjæringen skal starte på 9 grader og så skal jeg øke med en halv grad hver dag opp til 12 grader, hvor den skal få gjære ut i ca.4 uker.

Skummet over litt før hotbreak

Ikke voldsom kok, men det holder.

Rimelig spot on (skulle ha 1.059)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar