fredag 7. august 2015

What to do..?

At Brewsteren en eller annen gang skal byttes ut har jeg vært klar over en god stund nå. Jeg har byttet og forbedret mange av delene på den, men det er først nå som jeg har begynt å se på å forbedre HLT'en (Hot Liquor Tank - brukes til å varme opp skyllevann).

Min første tanke var å kjøpe en større HLT enn den på 15 liter som jeg har nå. Jeg har i dag en indukasjonsplate som jeg kan sette slik at skyllevannet havner et sted mellom 70 og 85 grader. Mye manuell styring rett for skylling og manuell skylling med litermål fungerer det, men dette har jeg lyst til å lage bedre.

Så neste tanke var å kjøpe inn ny og større HLT, sette inn varmeelement, kran, tempføler, PID og pumpe til skylling.

PID og varmelement er allerede bestilt i fra Ebay og Alixpress

PID i fra Ebay - 41,32$ (ink. gratis frakt så skal dette gå akkurat under tollgrensa):


Varmeelemt i fra Alixpress. Kjøpte 2 forskjellige når jeg først var i gang:


 Silver Tone Tubular  AC 220V 3W - 12,99$




Alt vel så langt. Dette kommer sikkert til å fungere. Så var det bare å finne en kjele som passer. Skal jeg da kjøpe en billigst mulig 20-25-30 liter,....eller skal jeg gå for en Blichmann 10 gallon (38 liter), som jeg kan bruke videre for å lage meg et eget Blichmann Breweasy lignende system. Jeg har begrenset plass å brygge på så et 3 kjelers system er ikke aktuelt. 2 Kjeler som jeg bruker i dag tar nesten for mye plass det også, det er derfor jeg er spesielt interessert i Breweasy som tar lite gulvplass.

Uansett, så tok jeg meg en tur innom Bryggselv på Hasle i går for å hente noen råvarer samt å se på Blichmann G2 10 gallon...som selvsagt var utsolgt og de visste ikke når de får det inn igjen. Jeg tok derfor kontakt med hovedkontoret til Bryggselv i dag og fikk et hyggelig svar på at de ser for seg at Breweasy kommer til Norge i løpet av 2015. Grunnen til at det tar tid er at importøren i Europa (Brouland), venter på CE godkjenning av Tower of Power, Boilcol med mer. De vet ikke helt når 10 gallon kjeler kommer inn, men det er bestilt (kommer med båt i fra USA).

Så da...sliter jeg litt. Skal jeg gå for en billigkjele i noen måneder, skal jeg vente på 10 gallon og bygge videre på den, eller skal jeg vente på Breweasy...når den måtte kommer.


Coop Obs har en 20 liters gryte til 419,-
Biltema har er 25 liters til 499,-

Det er jo en billig løsning inntil Breweasy kommer kansje? what to do...what to do??


-------------------------

PS. Jeg har oppdatert 7 Fjell oppskriftene med et "gjøke-brygg" i fra Black Cat (Odland) nederst på siden: Black Cat - Ranglerock APA



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar