lørdag 29. august 2015

#45 - Fredløs. 1 batch blir til 2.

Høsten nærmer seg fort, og jeg har lyst på mer porter i tillegg til min Missus Special On a Rainy Day som står og godgjør seg nå...vel jeg kommer til å lage 2 faktisk, mest på grunn av en tabbe.

Vel, jeg er nå en av de som bruker Beersmith, både til å lage mine oppskrifter, men også til å printe ut handlelistene når jeg drar for å handle råvarer...og av en eller annen grunn så hadde jeg denne gangen klart det kunststykket å trykke 2 ganger på bestilling av malt, så det ble 14kg malt i stedet for 7kg. Og som alltid med bestillinger hos Bryggselv, så er ikke malten blendet skikkelig i posen man får...så hva gjør man? 14kg malt er helt uaktuelt for Brewsteren. Selv 7 kg 'is pushing the limits'. Vel min løsning var å helle alt oppi et meskekar og røre rundt med bryggesleiva så godt det gikk og så fordele etter øyemål. Etterpå så var det en tur på badevekta for å få de noenlunde like.

14kg malt fordelt i 2 gjæringskar.
Derfor...i stedet for en Porter, så blir det nå 2 versjoner med en liten vesentlig forskjell. Den ene får franske eikechips (#45 - Fredløs) i 2 uker etter omstikking som i originalen. Den andre får kakaonibs (#47 - Rastløs) de siste 15 minuttene av kok. Ellers helt identiske (nr.2 skal bruke gjærslurry i fra nr.1, så det blir ikke helt likt, men ok...). For min del så blir dette kjempekult å teste 2 så like oppskrifter, men med en helt vesentlig forskjell. Spennende!

Den føste batchen er basert på oppskriften til Firestone Walker - Walker's Reserve og jeg har valgt å ikke endre noe særlig i fra originalen på denne.
Klar for brygging.

Bryggedagen i seg selv var rimelig rett frem. Traff preboil på 1.056 spot on. Det virker som om mesking med steke lokk på toppen av mesken gir litt bedre effektivitet. Jeg har noe annet på gang som skal testes, men det kommer jeg tilbake til senere en gang Noe som er litt spennende med denne oppskriften er at det brukes endel Cascade ved FlameOut (0 minutter) i tillegg til East KEnt Goldings som bitterhet og aromahumle. Tror dette kan bli en spennende kombo

Med stekelokk på toppen av mesken. Ny løsning snart.
Blir aldri lei av dette. Preboil.
Jeg skjønte ved 30 minutter igjen av kok at jeg ikke kom til å nå OG, så jeg tilsatte 250 gram DME, men det ble en tanke for lite uansett...jaja. Med de nye White Labs gjærposene (i stedet for de gamle rørene), så hadde jeg bestemt meg for å teste uten gjærstarter denne gangen, for å se hvordan resultatet blir. Et lite obs med disse posene er at de bør stå oppreist de timene de akklimatiseres. Hvis de ligger så legger det seg endel gjær i toppen som klippes av (med en desinfisert saks). Jeg kjørte selvsagt på med et minutt med ren oksygen før pitching av gjær.
Den blir værende endel gjær i toppen hvis posene ligger ved akklimatisering

De bør heller stå slik
Så nå er det bare å vente og se. Skal først stå 2 uker i 20 grader og så blir det 2 uker i secondary med eike chips i tillegg.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar