mandag 3. august 2015

Batch #43 - Queen Takes Bishop

Med litt rolige dager etter ferien, så måtte det bare brygges noe mer. Denne gangen er det et annet brygg i fra Stone jeg har basert oppskriften på, nemlig DIPA humlebomben Enjoy By. Denne inneholder ikke mindre enn 10 forskjellige humletyper og selv i mitt lille oppsett så ble dette nesten en halvkilo humle totalt(!). 150-ish IBU i følge Beersmith.

Mye humle gitt.
Fler ingredienser
Dette er på ingen måte noen forsøk på klone, for jeg har byttet ut både gjær og 3 av humletypene.
Det ble en WLP090 SanDiego Super Yeeast og så havnet jeg opp med følgende humle:
- Galena
- Magnum
- Nelson Sauvin
- Galaxy
- Simcoe
- Fuggle
- East Kent Goldings
- Amarillo
- Cascade
- Citra

Intressant og uvant at første ladning med humle skal i allerede i mesken. Ellers så er ikke bryggingen noen større utfordring i seg selv, det eneste som viste seg problematisk var å få tak i nok Dextrose. Jeg hadde noe seg, men alle bryggerbutikker i nærheten var utsolgt, så det ble å fylle på resten med vanlig bordsukker. Dextrose brukes ofte for å lage tørre og ikke så søte øl (siden dette er "lettspiselig" sukker for gjæren), og vanlig farin fungerer jo på samme måten. Forskjellen er at man trenger mindre Dextrose enn Sukrose for å oppnå samme effekt, men jeg beholdt bare samme totale mengde uansett, så får vi se.
Humle i mesken

Jeg testet også med en IKEA stekelokk på toppen av mesken under batch skyllingen og jeg synes det fungerte ganske bra. Det virket som vannet fordelte seg bedre under skyllingen uten at jeg har noen konkrete tall på om det ble noen forskjell. Jeg har et annet oppsett på gang her, men det kommer jeg tilbake til i en egen bloggpost.


 Ellers så får jeg alltid problemer med bazookafilteret under tapping på humlerike brygg. Har lyst til å finne en annen løsning her, men det er litt begrenset hva men kan gjøre p.g.a  løsningen med meskeinnsatsen. Nytter ikke med hopblocker her. Falsk bunn eller

Nå er det bare å vente på 2 runder med tørrhumling.

Oppsettet for skylling nå. Her blir det endringer snart...

IKEA grytelokk under skylling

Silen gikk tett flere ganger under tapping.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar