onsdag 13. januar 2016

En liten oppdatering - Test av styringsskap

Endelig så begynner det nye bryggeriet å bli såpass klart at det går an å teste det ut litt mer enn bare å sjekke for lekkasjer i kjelene.

Her trodde jeg at skapet var ferdig..
Ikke lett å holde god orden men så mange kabler..
En ting som jeg fort merket meg under testene er at PIDene og de analoge temperatur målerene til Blichmann viser ganske forskjellige temperaturer.

Meskekjele - Her virker det som at den analoge viser riktig (målt med ekstra analog måler) og PIDen viser 4 grader feil

Kokekjele - Her virker det som PIDen viser riktig. Kok startet mens PID viste 100 grader, mens den analoge viste 96.

Fin rullende kok..uvant.
Liker watt/Volt/Amp målerene
Her må jeg få dobbeltsjekket begge kjeler og PIDer en gang til før jeg begynner å gjøre justeringer. Må nok få lånt eller kjøpt meg en nøyaktig temp måler.

An annen ting jeg fat ut raskt, var at jeg måtte få satt inn en ekstra 3-veis bryter asap. En liten mangel i mitt design gjorde at det var stor fare for at koke element og/eller RIMS element kunne slå inn uten at det var væske i kokekjelen eller RIMS røret. Dette var en enkel og rask fiks som nå gjør at skapet nå kan stå på, men jeg velger nå om kokekjele elementet står på, RIMS elementet står på, eller ingen får styrestrøm og derfor er slått av. Da kan jeg også sette riktig temp og sørge for at elementet er dekket i vørter før det slås på. Her har jeg foreløpig en feil som jeg ikke har funnet helt ut av. 3-veis bryteren fungerer som den skal i Off posisjon eller når RIMS slås på, men når kokekjelen har stått på noen minutter, så får jeg ikke slått av eller valgt RIMS lengre. Siden jeg bare bryter den ene lederen til 12v styrestrøm så kan det nesten ikke være koblingsfeil.


Nå også med 3 veis bryter for valg av element.
Må også si at jeg er veldig fornøyd med disse wattmålerene jeg valgte. De viser både hvor mye watt som brukes i øyeblikket sammen med volt og amps, men også hvor mye energi som er forbrukt. Veldig kjekt å se at elementene går på maks, men også se at amps ikke er i nærheten på å ta sikringen.

Pumper må jeg snart ta et valg på hva jeg skal gjøre videre.
Nå har jeg vært så heldig og fått lånt en Chugger pumpe i fra Refsahl Kompaktbryggeri, som jeg skal teste ut før jeg bestiller noe, men jeg har også sett på litt andre litt rimeligere løsninger:

https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/slanger-og-pumper/Pumper/Pump-in-15-magnetdrevet-pumpe-400745-p0000009979
http://www.olbrygging.no/products/beer-brew-magnet-pumpe-10w
http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24

Spesielt den i fra Bryggmaker  synes jeg var litt interessant. Likte det enkle designet + nesten lydløs, samt  at den har en mulighet for variabel hastighet på selve pumpa. Det jeg ikke liker  er at den ikke har noen festebrakett slik som Beer Brew pumpa f.eks. Jeg skal nok klare å finne en løsning på det også, for plastikk huset og gjengene til Beer Brew og Pump In er jeg ikke helt happy med. Chugger skal jo ikke kjøres tørr og er litt kresen på priming (så vidt jeg har hørt)...men dette må jeg sjekke litt mer rundt.

Det burde ikke ta for lang tid nå før jeg er klar til å teste en skikkelig bryggedag på dette. Vurderer å lage en enkel IPA eller noe som kan skjule eventuelle feil ved første gangs brygging....vi får se..



Snart klart til brygging.

Fornøyd med element boksen på kokekjelen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar