fredag 15. januar 2016

Play Ball!!! Batch #54 - Despicable Me. Første batch på nytt bryggeri! :-D

(obs, lang artikkel..)

Yay!! Selv om styreskapet bare er 98% ferdig (en pumpebryter som ikke er koblet til, en feil i bryteren mellom PID'ene, 12 volts lamper til pumpene, kalibrere temperatur på PID'er), så tok jeg i dag kjangsen på å få gjennomført en forholdsvis enkel bryggedag.

Klar til bryggedag.
Founders sin Dirty Bastard Ale er en knallgod øl som jeg liker godt og lenge har hatt lyst til å lage. Oppskriften var klar og ingredienser innkjøpt, så her var det bare å sette i gang....elller hva?
Selv om jeg hadde testkjørt både mesk og kok, så hadde jeg ikke testet utmesk eller skylling. Pumpa til skyllingen var ikke startet før engang, men jeg hadde trua...

Rimelig nøyaktig...i følge PID'en
 Jeg hadde på forhånd auto-tuned meske PID'en, så jeg regnet med at dette skulle gå helt på skinner...men nei, ikke helt. Blichmann termometeret mente at den lå 1-2 grader for høyt, og en måling med et ekstra termometer viste at dette stemte. Jeg får legge inn en ofset i PIDen på temperaturen...1,5 grader eller så, så blir det nok bra.
..men 1-2 grader for høy i følge Blichmann temp

Mesking
 Jeg må nok også få bestilt meg den pumpa i fra Bryggmaker som har trinn løs effektjustering. Var veldig nære stuck mash flere ganger. Hvis jeg strupet flow'en med krana etter resirk pumpa nok, så fikk hele systemet "hikke" Virket som om vørteren kokte inne i RIMSen. Jeg åpnet heller opp litt igjen. En annen ting som må sjekkes er kverningsgrad av maltet. Mistenker at med falskbunn så er det ønskelig med hakket grovere kvernet malt.

Helt essentielt...kaffe og loggbok
Sparge og overføring til kok
 Ellers så synes jeg at skyllingen gikk over all forventning. Det var enkelt å få justert flow i skyllevannet i fra den gamle Brewsteren samtidig med flow i fra meskekar til kokekar. Fikk noen centimeter med skyllevann over grainbed. Hele skyllingen tok drøyt 35 minutter, akkurat der jeg vil ligge. Vørteren som ble overført var helt klar og fin også...hærlig. 4 liter vørter fordampet i løpet av 1 time, så det er der det skal være. Jeg hadde beregnet for lite skyllevann (beregnet 13,5 liter, men brukte ca.17,5) så neste gang klargjør jeg bare 22-23 liter eller noe og bruker det jeg trenger. Ingen grunn til å klargjøre for lite egentlig.
Fiiin og klar vørter


"Sparge and transfer.."

Droppet autosparge, justerte bare kranene bak pumpene

..og der forsvinner hopblocker'en..
 Hadde også testet kok med vann, så jeg var litt spent på hvordan dette ble med vørter. Jeg hadde kjørt auto-tune på koke-PID'en også, men det viste seg raskt at det ble rett og slett for mye rolling boil. Til neste bryggedag, så kommer jeg til å gå over i manuell modus så i stedet for å justere temperatur, så kommer jeg til å justere effekten på elementet. Det er det de fleste gjør, jeg ville bare teste en gang i auto-modus først.
Venter på kok

Hotbreak

Rolling boil...i overkant mye.
 Humletilsetninger er jo ikke noe annerledes enn før, og det er vel ikke tapping og kjøling heller. Selv uten whirlpool (er kjøpt inn men ikke installert enda) så synes jeg at hop block'eren fungerte veldig bra, så tappingen var rask og effektiv.
Etter tapping
 Jeg synes disse kjelene var utrolig mye enklere å rengjøre enn Brewsteren. Det er litt merkelig, for Brewsteren er belagt med samme type lakk som gamle stekeovner, noe som skal være veldig enkelt å rengjøre...mens Blichmann kjelene var bare å spyle litt og så bruke en oppvaskkost for å ta restene, så var de helt rene. Kjørte alikevel en runde med PBW for å være på den sikre siden.
Ferdig rengjort og klare til ny dyst.

Resultatet ble 21 liter med en OG på 1.089, litt over den estimerte på 1.086. Greit innafor til å være første brygging. Alt i alt så er jeg super happy med første skikkelige test.Det var ganske annerledes enn å brygge på Brewsteren, men jeg har veldig tro på at dette kan blir skikkelig morro fremover. Liker spesielt at med 6 kg malt så virket mesken veldig tynn, så her kan det lages brygg med MYE malt uten at det skal by på noen problemer. Snart på tide med en skikkelig Barley Wine (blir batch #60 det..).

Nå, noen timer etter bryggingen, så plopper det livlig i gjæringskaret alt. Må jo bli bra dette. Me Happy!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar