søndag 24. januar 2016

Noen tanker om forrige (første) brygg på Blichmann kjelene (del2)

Ok, så her kommer del 2 med følgende punkter:

4. Kalibrering av temperatur på kokekjelen
5. Justering av effekt på kokekjelen
6. Bug i styringsskap


4. Kalibrering av temperatur på kokekjelen

Noe som var litt pussig under bryggingen var at PT-100 sensoren og Sestos'en viste 100,5 grader men Blichmann termometeret viste 95-96 når det begynte å koke. Jeg mistenker her at det er en kombinasjon av 2 eller 3 ting som er problemet her...men de er egentlig ikke så viktige så lenge man har en godt kok. Først så tror jeg at Blichmann Hop Blockeren kommer litt for nær Blichmann temp måleren til at den viser riktig...greit nok. Neste punkt er om det er god nok kontakt i de XR3 kontaktene jeg valgte. Jeg har sjekket alle loddinger i både kontakt og plugg, men alikevel så kan temepraturen i PIDen variere med 10 grader når jeg bare lirker litt på XR3 pluggen...ikke bra! Det siste er om faktisk PIDen viser litt for høy temperatur. Når jeg har full kok i kjelen så viser et annet termometer 100 grader mens PIDen viser 101...jaja, ikke så viktig egentlig, men bør kansje justere det i PIDen.



5. Justering av effekt på kokekjen

Selv om man skal ha god kok i kokekjelen, så kan det bli for mye også. Mitt 3000 watt element er fint for at jeg raskt skal få kok etter å ha overført vørter i fra meskekjelen, men det er rett og slett for mye når jeg har nådd 100 grader. Det spruter/bobler ut av kjelen. Det er her jeg kommer litt til kort med min korte (phun intended) erfaring på Sestos PID.
Tanken min var å sette følgende innstillinger
Control Output   -   PID
Run Mode          -   Manual (man justerer kun effekten, ikke temperatur)
Dette for at jeg i stedet for å justere på temperaturen på kokekjelen, så er det effekten på elementet jeg justerer. Kjører på 100% effekt frem til at det koker, for så å sette den ned til 75-80% eller noe som gir en passende rolling boil.

Har testet dette....men det fungerer ikke. Satt til 75% men wattmeteret viser fremdeles 100% effekt.
Jeg begynner så små å lure om bug'en i styringsskapet (punkt 6) har noen sammenheng. Kan det være at SSR'en min er defekt på noe vis? Hmm..


6. Bug i styringsskap

Ok, så det er kansje ikke en bug akkurat, men jeg sliter litt av å finne ut av feilen. Jeg mistenker at det kan være den ene SSR'en som er delvis defekt. Det virker som den henger seg opp når den står på noen minutter (fungerer fint de første minuttene), men uansett....problemet er som følger:
- Jeg satte inn en 3 veis bryter for å kunne velge at enten styrestrømmen til mesk SSR er på, kok SSR er på eller begge er av
- Når jeg tester med vann, så kan jeg "meske" i f.eks 1 time. Bryteren står da på mesk. Setter jeg bryteren tilbak til AV, så har fremdeles Mesk PID strøm, mens styrestrømmen til SSR er brutt så det går ikke noe strøm til RIMS elementet.
- Når jeg gjør det samme med kok, så får koke elementet strøm, full guffe, men når jeg setter bryteren tilbake til AV så får den fortsatt full guffe. Jeg må faktisk slå av hele skapet for at den skal slutte å gi strøm til koke elementet
- Jeg har selvsagt sjekket at bryteren fungerer som den skal
- Som nevnt i punkt 5 så klarer jeg heller ikke å justere effekten på SSR'en til kokekjelen. Setter jeg i PIDen at den skal få 75% effekt, så ser jeg på watt måleren at den fremdeles går på full guffe.
- Jeg skal selvsagt ikke være bastant og si at feilen ikke kan være et annet sted, men jeg har ihvertfall bestilt meg at par nye identiske SSR'er så får vi se (hadde designet mitt vært feil så burde jeg hatt tilsvarende problem med mesk..så det KAN være kablings-/koblingsfeil et sted, men jeg har feilsøkt en god del uten å finne ut av det).

Bryter til kok PÅ, lys på..helt ok
Etter noen min: Bryter til kok AV, lys på og full effekt



SSR får styrestrøm, full effekt ut, helt ok

SSR får ikke styrestrøm, men fremdeles full effekt ut...ikke ok

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar