mandag 1. februar 2016

Batch #55 - Double Trouble (Belgisk trippel)

Når jeg gir ølene navn så er det stort sett fri fantasi eller noe jeg synes passer til øl stilen, mens enkelte bare må ha et spesielt navn....og denne er en av disse.

For en merkelig bryggedag...
Kaffe og loggbok..helt nødvendig.

Normal start på bryggedagen. Mesk i gang.
Den startet egentlig helt normalt. Varmer om meskevann Blichmann meskekjelen, har i malt, starter med å varme opp skyllevann i Brewsteren, rører litt rundt i mesken...og så....tett! Og ikke bare litt tett. Fullstendig stuck mash. Mesken er bare som en tett plugg..så tett at ingenting hjelper. Prøvde å røre rundt, ha i mer meskevann, bytte pumpe...prøvde til og med en oppvaskbørste (som jeg kun bruker til bygging og som blir desinfisert hver gang) for å få åpnet falskbunnen...Ouch, varmt når mesken holder 50 grader (første steget i stegmesken).

All mesken fjernet..
...og er over i gjæringskaret
Vanskelig å vise, men det er rimelig tette åpninger.
Så hva gjør man da? Får ikke tappet noe ut av kranen heller. Joda, frem med en øse og øser alt over i et gjæringskar...hærlig. Etter å ha fått ut alt så er det ingen tvil om at falskbunnen var helt stappet. Det er ikke ofte jeg klarger på Bryggselv, men her virker det som at malten var kvernet ALT for fint (jeg ber vanligvis om middels kverning, noe som jeg har fått bekreftet av de er 1,2-1,4mm). Spørs om jeg må be om grovere neste gang.

Det er noe feil med dette bildet.
Etter å ha fått alt over i gjæringskaret så er jeg vel egentlig litt motløs, og vet ikke helt om jeg har lyst til å fortsette bryggingen. Etter litt tid foran TVen så tenker jeg pokker heller, jeg prøver å få alt over i den gamle Brewsteren, og så ser jeg bare hvordan det blir. Som sagt så gjort..jeg gikk bare videre til neste meskesteg på 64 grader i en time. En intressant observasjon her er at for en gangs skyld så var preboil nesten spot on, noe som nesten aldri skjer i Brewsteren. Hmm..kansje Brewsteren egentlig burde ha lengre meskesteg enn normalen? Tror nesten det...

Ser nesten ut som havregrøt...
..men det kon seg etterhvert.
Uansett da...mesketønnen på Brewsteren gikk jo også...joda, helt tett den også. Ærre mulig?!? Helt tettpakket mesken her også. Kan jo ikke bare være meg dette? Okei, så masse røring i mesken og strupet resirkuleringen mest mulig, så ble i hvertfall meskingen ferdig. Hevet mesketønnen og skulle skylle, og hva tror man da at skjedde? Yup, rant ikke i gjennom. Masse røring og styr og skylling i en time, så hadde jeg ihvertfall nok vørter.
Trodde virkelig ikke jeg skulle se dette igjen..skylling med Brewster

Herfra og inn så var det en ganske normal bryggedag heldigvis. Litt uvant å bruke både kandissukker og vanlig hvitt sukker i et brygg, så det skal bli spennende å se hvordan dette blir til slutt. Ble en OG på 1.083 mot estimert 1.079, så den lange meskingen har i hverfall fått ut det den skulle.

"Litt" sukker. 900 gram
Den vante Brewster kokingen..jaja.
Det ble gjenbruk av WLP530 i fra #50, så med en stor starter og 90 sekunder med O2.
Denne batchen skal få en litt spesiell gjæringsforløp. Starter på 18 grader og så skal den sakte opp til 24 grader hvor den skal få lov til å gjære ut i 2 uker. Så skal den over i sekundært gjæringskar og så skal den få stå 3-4 uker i 10 grader. Før flasking så skal jeg repitche litt gjær i en liten starter sånn at jeg er helt sikker på at det er nok gjær til å få nok CO2. Så blir det lagring i et halvt år.

Blir spennende å se hvordan denne blir til slutt, men Double Trouble er hvertfall et passende navn synes jeg. Den står i hvertfall og plupper fint og jevnt i gjæringskaret nå. Blir nok øl av dette også.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar