torsdag 4. februar 2016

Batch #53 og #54 tappet

Da var tid for tapping av både batch #53 - Yubelbock versjon 3 (Dobbelbokk juleøl 2016) og #54 - Despicable Me (Scotch Ale).

Yubelbocken startet med OG på 1.095 og havnet på en FG på 1.030 mot estimert 1.031, så med en god del restsødme så er den helt der den skal. Blir litt svarkere alkohol styrke enn 2015 versjonen, akkurat som planlagt. I tillegg så reduserte jeg molasses med 10%, så jeg har stor tro på at denne versjonen skal bli den beste så langt. Startet gjæringen på 9 grader og økte med 1 grad hver dag til jeg var oppe på 12 grader. Der log jeg den stå og gjære ut i tilsammen 5 uker. Brukte WLP833 German Bock Lager igjen på denne.

Ikke veldig klar...enda.

Litt forskjellige flasker. Bare å vente nå.


Scotch Alen startet med OG på 1.089 og havnet også på FG på 1.030. Denne skulle egentlig ned til 1.026, men jeg tror alikevel dette blir helt greit. Denne hadde en grei utgjæring på 19-20 grader i 16 dager. Brukte WLP028 Edinburg Scottish Ale på denne.



Heller ikke så klar..men gjør ingenting.

Noe på fat og noe til å gi bort.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar