lørdag 27. februar 2016

Batch #57 satt - En Westvlesteren 6 klone-ish (Belgisk blonde)

Da var den endelig litt tid til overs og tid for å sette et nytt øl i min "belgiske-periode" som jeg har om dagen.

Dette er ikke en eksakt klone (som jeg vanligvis ikke prøver på heller), men er tilpasset og justert litt etter egen gane. Har bare smakt orginalen 1 gang men den fikk full pott (5 stjerner) på Untapped. Har 1 til i øleskapet, og den skal brukes til en side om side sammenligning til høsten en gang.
Westvleteren 6

Oppskriften som jeg har brukt er utrolig enkel. 4kg pale malt, 1/2kg sukker (farin), og 23 gram hver av 3 forskjellige humlesorter...og godt med WLP530 selvsagt. Sukkeret bruker jeg for å være sikker på at det gjærer skikkelig ut og for at den både skal bli litt tørr i smaken samtidig som gjæren sørger for god aroma og litt floral smak...vi får se.

Klar til brygging
Bryggedagen gikk stort sett på skinner. Jeg mistenker at den andre SSR'en min (ikke den jeg nettopp byttet) er i ferd med å ta kvelden den også. Virker som det var noen elendige Kina-greier det jeg fikk første gangen. Heldigvis kjøpte jeg 2 stk av den nye, så det er bare en 3 minutters jobb å bytte en kveld. Det som skjer er at den ikke når instillt temperatur før den begynner å "slå ut" flere ganger i sekundet...mao så tar det lang tid å få opp mesketemperaturen...ikkje bra.

Mesking
I tillegg så stoppet resirk pumpa når jeg skulle opp til mash-out. Ikke noe stuck mash eller noe, den bare stoppet opp. Dette er litt kjipt når man bruker RIMS, for da blir vørteren stående stille i RIMS røret mens elementet står på og man får veldig fort brent vørter. Det luktet skikkelig svidd av det som kom ut av RIMS røret når jeg fikk i gang pumpa igjen, men etter kok så var lukta borte. Smakte litt på den ferdige vørtere (dægger det er søtt) og det var ikke noe smak av brent i hvertfall.

Overfører fra mesk til kok
Fiin rullende kok
Nådde preboil spot on på 1.042, og fikk en OG på 1.052 mot estimert 1.051. Veldig fornøyd med de tallene. Det ble 22 liter i karet, så nå starter gjæringen på 18 grader, og så skal jeg øke det med en grad per dag til jeg når 24 grader hvor den skal få gjære ut.

Grei OG

Oksygen i vørteren...uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar