fredag 4. mars 2016

Statusoppdateringer og side-by-side test av Norsk Amerikaner

Ikke så mye å skrive om av nyheter om dagen, så får heller skrive litt om de neste 4 bryggene som er planlagt.

Jeg har allerede kjøpt inn råvarene til et av de neste bryggene, nemlig en La Trappe Dubbel (belgisk Dubbel). Denne var egentlig planlagt som batch #58, men siden #57 som er en belgisk blond enda står og gjærer med den samme gjæren som skulle brukes i dubbelen, så måtte jeg finne på noe.
Orginalen - La Trappe

Siden 2kg CO2 flasken som jeg hadde i kegeratoren også begynte å bli tom, så var det på tide med en tur til Bryggselv på Hasle i Oslo igjen (ps, de fyller CO2 flaskene de selger i butikken der nå). De 3 neste bryggene som er planlagt er:
#59 - En Munic Dunkel med WLP833 gjæren og med Slavyanka humle. Skal bli spennende å se hvordan denne blir.
#60 - Rundt batch tall så da var det på tide med min første Barley Wine med WLP007. Kommer til å gå ut i fra Nøgne Ø sin #100 oppskrift, så får vi se hvordan jeg tweaker den.
#61 - En skikkelig amerikansk IPA igjen, også med WLP007. Denne er basert på Stone sin Ruination, men blir garantert endret endel for å passe min gane.
Stone Ruination

Jeg må nok endre endel på rekkefølgen her siden #57 og #58 skal bruke den samme gjæren (vasket gjær. Gjenbruk). #56 som også står og gjærer enda,skal gjenbrukes av #59. #60 og #61 skal bruke den samme gjæren. Tror jammen jeg skal ta IPAen først jeg. Har ingen fersk IPA nå...synd og skam.

---------

På forsommeren i fjor så fikk jeg en av flaskene i fra samme batchen som Anders Refsahl vant Østfoldmesterskapet med i fjor. En av premiene var å få brygget denne hos EGO Brygghus i Fredrikstad. Ved lanseringen av denne i august i fjor, så var jeg på besøk hos EGO og kjøpte selvsagt inn en del flasker av Norsk Amerikaneren.

Så...nå tenkte jeg at det var på høy tid å få tatt en sammenlignings test. Jeg er på ingen måte noen øl dommer og har ingen gane til å finne ut av alle nyanser og eventuelle feil. Men uansett her er min vurdering av de 2:

Norsk Amerikaner Blond Ale av Refsahl Kompaktbryggeri:
Fin skumtopp og perfekt karbonert. Veldig klar og fin med en gyllen farge
Kjenner definitivt aromaen i fra Norwegian Farmhouse Ale (WLP6788).
Er mild og fin i smaken. Mulig at den har blitt avrundet med tiden, men er
fin og avstemt i min gane. Mistenker at lagringen har fått frem maltsmaken mer
enn i begynnelsen, men jeg synes dette kler den.

Karakter på Untappd: 4,5/5

Norsk Amerikaner Blond Ale av EGO Brygghus
Var nok litt overkarbonert denne, så det ble en litt vel stor skumtopp.
Ikke fult så klar som originalen men dette har selvsagt ingen betydning.
Er helt klart lysere i fargen. Her er aromaen av gjæren betydelig mer
fremtredende, og det blir nesten litt vel mye. I motsetning til originalen
så kommer humlen mer frem her (mulig EGO har tilgang på ferskere humle),
noe som er veldig positivt. Malt smaken forsvinner i forhold til de andre smakene,
så selv om de er ganske like på smak så er de også ganske forskjellige.
Føler at denne blir skarpere i smaken men også litt friskere.

Sist gang jeg smakte denne så gav jeg den 4/5 på Untapped. Registrerte den
ikke denne gangen, men ville nok gitt den 4,5/5 nå


Konklusjon:
Veldig like, men også litt forskjellige. Uansett 2 knallgode øl som jeg virkelig anbefaler. Go Anders!






























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar