søndag 13. mars 2016

Tapping av batch #55 - Double Tripel Trouble (belgisk trippel)

Da var det endelig tid for tapping av denne.

Etter 2 uker gjæring i primary med temperatur som startet på 18 grader og ble gradvis økt til 24 grader i løpet at 6 dager, så fikk den gjære ut der. Så var det om stikk til seconary, hvor den fikk 4 uker på 11 grader.

Det litt spesielle er at den nå før flasking fikk 4 dl gjærslurry fra WLP530 som var kjørt gjennom en gjærstarter 2 dager før.

Gjærslurry
Det ble drøyt 20 liter til flasker. Gjæren hadde jobbet seg ned i fra OG på 1.083 til en FG til 1.013. Jeg skulle helst ha hatt den enda litt lengre ned, men med tanke på de problemene jeg hadde med stuck mash under meskingen, så kan det hende at det ikke er så rart at den kom lengre ned. Mulig at temperaturen ble en tanke høy i en liten periode.
Skulle gjerne hatt den enda litt lengre ned.

Det er tydelig at det er rimelig tomt for tomflasker på lageret mitt nå, for jeg måtte bruke litt av hvert.
Problemet er bare at jeg har en belgisk blonde som også er ferdig som også skal på flasker. I tillegg så har jeg en black IPA som er ferdig neste uke..men den tror jeg tar mesteparten av på fat. Jeg har rett og slett litt for mange flasker som skal langtidslagres nå.

Litt av hvert av flasker
Denne er ikke et unntak, den skal i hvertfall lagres et halvt år før den er klar. Fikk tatt en smak på den nå uansett da. Veldig god smak av den belgiske gjæren, samt toner av kløver og pepper. En tydelig bitterhet passer den godt. Merker ikke at den har over 9% alkohol. Den er også litt tørr, men det gjenstår å se om den skulle ha vært enda litt mer.
Uten kullsyre og alt for ung

Er vel unødvendig å si at jeg gleder meg til at denne er klar.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar