tirsdag 22. mars 2016

Brygging av batch #59 - Munic Dunkel med humle ifra Ukraina

Endelig så var det tid for å få benyttet Slavyanka humlen i fra Ukraina, som Sigbjørn Litland i gruppen "For oss som brygger selv" hentet inn til Norge. Dette er en aromahumle med 5,2% alfasyre som minner endel om de kjente noble humlene (Tettnanger, Hallertauer Mittelfrueh, Spalt, og Saaz). Dette er typiske lav-alfa med mye aroma, så tanken min var å lage en øl hvor disse humlene ville vært et naturlig valg.
Enkel oppskrift

Malt basen har jeg basert på Ayinger Altbairisch Dunkel, som jeg forsåvidt aldri har smakt, men jeg synes det så enkelt og bra ut, så da var det bare å legge på litt bitter og aromahumle (60 og 5 minutter). Gjæren er min trofaste WLP833 Bock lager.

Mesking
Bryggedagen gikk stort sett veldig greit. Holdt på å få stuck mash etter bare et par minutter, men jeg fikk justert ned hastigheten på resirkuleringen slik at det gikk greit. Jeg har en tendens til å sette dette til for rask hastighet, men det er en hårfin balanse her. For lav hastighet så brenner vørteren seg i RIMS røret, så det er ikke så bra det heller.  Tror nok løsningen bli en effektregulator på elementet.
Jeg har i hvertfall bestilt 2 stk. av disse settene i fra Ebay. Har planer om å gjøre det samme på koke elementet. Kommer på rett under 300,- ink. frakt.

Kontinuerlig skylling. Vannet blir stadig klarere på toppen
Pre-boil var spot on på 1.043, akkurat som estimert. Det eneste var at final runnings i fra skullingen begynte å bli faretruende lavt. 1.008 er akkurat der hvor man kan risikere å få med endel taniner ut fra mesken.
Fiin gyllen og klar vørter før kok

Blir ikke lei av å se hopblockeren bli dekket.
Kok gikk helt fint og endte på en OG på 1.055 mot estimert 1.053. Helt innafor egentlig.
Etter tapping så var det å sette vørteren til kjøling ned til 9 grader før tilføring av oksygen og pitching av gjæren. Så skal den få stå og gjære ut 4 uker på 10 grader. Regner med at denne trenger 6-12 ukers lagring før den er ferdig, men her kommer jeg tilbake med mer info.

Hot break
Igjen et øl som det skal bli spennende å smake på. Gleder meg!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar