mandag 28. mars 2016

Batch #60 - En belgisk wit til jobbens sommerfest

For en stund tilbake fikk jeg forespørsel i fra sjefen min om jeg var interessert i å brygge et par øl til sommerfesten vår, og sånt kan man vel ikke si nei til?

Tenkte endel på hva jeg skulle lage, noe som de fleste kan like, men samtidig utfordrer ganer til pilsdrikkere litt. Valgene havnet på en Wit og en APA. Siden jeg ikke har laget meg noen oppskrifter på Wit enda, så ble en grei og sikker løsning på denne. Kjøpte Bryggselv sitt kitt som er basert på Gahr sin Andrimne Wit, og det er denne som ble brygget nå. APA'en blir et tweaket versjon av min Simarillo Summer APA med lite bitterhet men mer tørrhumling.

Klar til brygge dag.

Uansett så er det lenge siden jeg har kjøpt ferdige kit (siste var vel Gahr sin Kølsch, #17), så det ble en veldig behagelig og enkel brygge dag dette. Det eneste som jeg trengte i tilleg var 40 gram ferskt revet appelsinskall.Knuste koriander frø, Kamille blomst, humle og gjær fulgte med. Jeg valgte WLP400 (Belgian Wit Ale) som jeg tror vil passe bra, men man kan selv velge hvilken gjær man vil ha med.
Forsiktig revet. Ønsker kun å ha med det ytterste laget.

Oppskirften til denne Wit'en kan lastes ned her:
Bryggselv

Meskingen gikk greit. Ingen stuck mash denne gangen, men jeg merke at når jeg kjører ned hastigheten så mye som jeg kan på resirkuleringen, så overshoot'er PID'en ganske mye på set temp. Må helt klart lære meg mer om innstillingene på denne snart. Er dessverre ikke så mye nyttig info å finne der ute om akkurat dette (joda, jeg har tråklet de fleste trådene på Norbrygg sine forum). Skulle gjerne ha byttet resirk pumpa også, men det får komme senere.

Det meskes






Fin og klar vørter overføres i fra meskekjelen


Det eneste jeg må følge litt nøyere med fremover, er når jeg har 90 minutter kok, så blir det ganske mye avkok/fordampning. Jeg hadde i 1 liter ekstra vann det siste kvarteret, men fikk allikevel en OG på 1.058 i stedet for estimert 1.050-55. Nå har jeg bestilt effektregulatorer til begge elementene, slik at jeg forhåpentligvis får en litt mindre voldsom kok og faktisk få mindre fordampning. 3 kw elementer er faktisk litt i overkant for 10 gallon.



Hotbreak

Litt vel voldsom kok

Min måte å filtrere tappingen. Holder i massevis.


Klart til den kjedelige biten....vasking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar