søndag 6. mars 2016

Batch #58 brygget. En bryggertabbe - Startet som IPA, ble til BIPA..

Dette ble til en litt pussig bryggedag gitt. Jeg trodde jeg brygget en IPA men det ble en BIPA. I forkant hadde jeg gjort klar riktig mengde gjær og riktige humletilsetninger til det jeg trodde skulle bli en IPA basert på Stone sine Ruination.

Da jeg hadde startet meskingen og fått i gang resirkuleringen, så stusset jeg litt på at vørteren så litt vel mørk ut (les helt svart). Dette var da ikke 12 EBC?? Jeg hadde hentet 3 ferdige blandinger med malt hos Bryggselv her om dagen. Hadde jeg tatt feil pose...hadde jeg tatt den som jeg skal bruke til Barley Wine? Når jeg så på shoppinglistene som jeg hadde med til Bryggselv (skrevet ut i fra Beer Smith) så hadde den ene Pale Malt, Carafa III og Crystal 60...hmm...dette blir helt svart ja. Ved en sjekk i Beer Smith så hadde jeg lagt inn 2 oppskrifter med samme batch nummer, og den jeg hadde skrevet ut var ikke til en IPA, men Stone sin Sublemely Selv-Righteous Ale BIPA, hehe. Har lenge hatt lyst til å lage en BIPA, men tenkte egentlig å vente litt.. flirte godt og lenge av dette gitt.

Fin temp i kjelen..
...som styres fint av styreskapet
Dette ser da ikke IPA-aktig ut..?
AHA..2 oppskrifter med samme batchnummer..

Jaja...da var det bare å finne frem riktig humle og måle opp mens meskingen fortsatte. Heldigvis hadde jeg alt jeg trengte og gjæren var den samme. Var litt høyere OG på BIPAen, men jeg overpitcher bestandig litt, så dette er fremdeles helt innafor. Jeg hadde startet meskingen på 66 grader, mens den skulle egentlig vært på 65...går nok helt fint det.

Var bare å måle opp humle på nytt.
Pumpen fungerte forsåvidt veldig fint denne gangen. Fikk en fin flow synes jeg. Målte den til 3,5 liter i minuttet. Det er nok litt i overkant, men sliter med å få den lavere uten at jeg risikerer å brenne vørteren.
Veldig klar og fin vørter
Hotbreak

Resten av bryggedagen gikk greit på skinner. Preboil skulle være på 1.069, og jeg fikk....1.069.
Kok gikk fint. Måtte blande litt leafs og pellets av Chinook bitterhumle, og det er nok litt dumt ved bruk av Hop Blocker...den liker ikke leafs i det hele tatt for det bare tetter seg.. Må nok kutte ut leafs fremover. Luktet fantasisk av mine favoritt humler siste 5 minutter: Amarillo og Simcoe. Brewers Clarex og 60 sekunder med oksygen i gjæreingsbøtta. OG skulle være 1.084 og min ble på...1.084. Morro når man treffer spot on og føler at man begynner å få kontroll på utstyret.


Så en bryggertabbe? Njei, bare et litt annet brygg enn det jeg hadde tenkt meg, men det blir nok bra uansett...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar