onsdag 10. februar 2016

Brygging av #56 - Santas Day Off v.3 (Juleøl 2016)

Lei etter flere dager med influensa, måtte jeg bare finne på noe annet enn å sløve på sofaen og se på gamle episoder av Top Gear som jeg har sett ørten ganger før. Hadde planer om å lage denne for over en måned siden, så nå var det på tide...


Dette er versjon 3 av denne Dobbelbokk'en og jeg har gjort noen endringer:
- Minket bitre appelsinskall i fra 40 gram til 35 gram
- Minket espresso kaffe i secondary i fra 130 til 100 gram

Det er mulig jeg skal prøve meg på søte appelsinskall i neste versjon, vi får se...


Jeg var litt spendt på denne bryggedagen siden de 2 første bryggene endte med stuck mash.
Hadde mistanke om et par ting det kunne være, så tenkte å teste 1 av de i hvert brygg...men det ble bingo på første forsøk det gitt. En vane/uvane jeg har hatt i fra Brewsteren, er at etter at jeg har helt i maltet så rører jeg godt igjennom maltet helt ned til bunnen...og gjerne eng gang til etter noen minutter. Dette for å være sikker på at er ikke er noen "dough balls" i mesken. Problemet er at åpningene til falskbunnen til Blichmann har så små åpninger at disse vil sannsynligvis tette seg når jeg gjorde dette de 2 foregående gangene. Nå, så rørte jeg kun i den øvre halvdelen av mesken en gang, og voila....ingen stuck mash...woohoo!!

Fiin mesk
Strek 65 grader...
..og PIDen sier 65,1 greder


Ellers så gikk bryggingen rimelig på skinner. Det eneste jeg sliter litt med er at kok faktisk er litt FOR kraftig, og jeg har ikke nok kunnskap om PID til å finne en god balanse i innstillingene. Sitter og lurer på om jeg skal gå for en trinnløs effektregulator for å gjøre det enkelt. Jeg får sjekke litt rundt først.



Fasinerende...pluss fin og klar vørter
Litt vel mye kok
Traff OG spot on på 1.091 og fikk 21 liter i gjæringsbøtta som beregnet. Veldig fornøyd med bryggedagen. Er litt spent på selve gjæringen. Gjæren er gjenbrukt i fra #53, ben andre juleølen og dobbelbokk'en. Lagde en stor starter som var veldig aktiv (ikke ofte WLP833 får blow out i kolben), men jeg har ikke så veldig kontroll på hvor mange gjærceller jeg sitter igjen med. Håper og tror det er greit over det jeg trenger...

Tapping
Så da skal den få gjære ut i 4 uker på 11 grader, før det skal flaskes og lagres frem til jul. Er litt merkelig at jeg er inne i en periode hvor jeg lager en masse øl som skal lagres lenge...jaja, blir nok bra dette.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar