søndag 3. januar 2016

2015 – Et nytt brygger tilbakeblikk

Igjen så er det på tide med et lite tilbakeblikk på året som gikk rent brygger messig.

I fra 2013 til 2014 så var det veldig masse endringer, både på hvordan jeg la opp oppskrifter (mindre kit, mer egne oppskrifter), ombygging av Brewsteren, ny counterflow kjøler, temp kontroll på gjæring, kegerator, plantet egne humleplanter m.m..

I 2015 skjedde det naturlig nok ikke like mye nytt. Det mest positive var at jeg begynte å få stålkontroll på effektiviten til Brewsteren, så alle brygg ble veldig forutsigbare. Dette er noe av det beste man kan gjøre som hjemmebrygger, uansett hva man brygger på. I tillegg så er dette med kontroll på gjæringen veldig veldig viktig. Jeg har en gammel temp kontrollert fryser som jeg bruker til undergjæret øl og lagring av ferdig øl, men ikke så mye til overgjæret. Her er det kjøpt inn deler til en ny temperaturkontroller som jeg skal bruke spesifikt til dette i et kjølig lite kott.

Ellers så er vel egentlig de eneste store endringene innkjøp og bygging av nytt bryggeri. Det kommer seg stadig og burde egentlig vært ferdig for lenge siden, men når tiden ikke strekker helt til, så jeg må bare ta det når jeg får mulighet. Skal ikke drøye langt ut i 2016 før det er klart ihvertfall. Blir veldig spennende å starte nesten helt på nytt, for her blir brygge metoden helt annerledes og jeg håper også på en god del bedre effektivitet, selv om det ikke er noe viktig poeng.


En annet spennende ting i 2015 var innhøsting av egne humler. Jeg hadde ikke regnet med noe særlig avling det første året, men det ble nok til at jeg allerede har brukt det i et par brygg (#50 og #52). Bare brukt i små mengder, men dog…artig. Håper på adskillig mer humler til høsten igjen.


Enda en liten ting er at jeg har jobbet endel med etiketter og logoen for å bruke på flasker, t-skjorter osv. Ikke fordi det er viktig, men fordi det er enda en artig liten det av bryggingen. Det samme med bloggen her. Det fikk seg også en overhaling i løpet av 2015. Ikke noe fantastisk, bare noe jeg føler meg litt mer komfortabel med.



Ellers så fordeler bryggene i 2015 seg som dette:
IPA               IIIII
Amber           II
Quad             I
Stout             I
Bitter            I
Lager            II
Porter            II
Oktoberfest   I
APA              I
Dobbelbokk  III
Weiss            I

En kort kommentar til dette må jo bli at jeg fremdeles liker en god IPA, mens jeg også liker å prøve mye forskjellige typer øl...og mer skal det nok bli. Litt mindre dobbelbokk en det jeg tenkte, men her avventer jeg litt det nye bryggeriet som har plass til betydelig mer malt enn i Brewsteren. Har et par nye oppskrifter som skal testes ut når det er klart.


Dette er bryggene som ble brygget i løpet av 2015:
DBM #53 - Yubelbock v.3 (Dobbelbokk)
DBM #52 - Queen Takes Bishop v.2 (DIPA)
DBM #51 - Palemo Sunset (American West Coast Amber)
DBM #50 - Det E Nu Bare Æ (Belgian Quad)
DBM #49 - Møkkamann (Russian Imperial Stout)
DBM #48 - Selvskudd (Extra Special Bitter)
DBM #47 - Rastløs (American Chocolate Porter)
DBM #46 - Villarkonn (Tzech Premium Pale Lager)
DBM #45 - Fredløs (American Oaked Porter)
DBM #44 - Ompa Te Du DØØR... (Oktoberfest)
DBM #43 - Queen Takes Bishop (DIPA)
DBM #42 - The Missus Special for a Rainy Day v.3 (Porter)
DBM #41 - Late Sommerdager (Cream Ale)
DBM #40 - Simarillo Sommer (APA)
DBM #39 - Nova Zeelandia (New Zeeland IPA)
DBM #38 - Solamente Uno Mas -Corona klone (Mexican Lager)
DBM #37 - Santas Day Off V.2- Imperial Polaris klone (Dobbelbokk)
DBM #36 - Lichtstrahl (Hefeweissen)
DBM #35 - Yubelbock (Dobbelbokk)
DBM #34 - The Patriarch's Choice - Pliny the Elder klone (DIPA)
DBM #33 - The Missus Hoppy Summer v.3 (American IPA)
DBM #32 - Neolithic - Henrik Imperial Amber klone (Imperial Amber)


21 stykk brygg i 2015 mot 26 i 2014. 20-ish brygg er egentlig helt ok synes nå jeg. Rekker jo ikke å drikke opp eller gi bort alt uansett.

Et fortsatt godt nytt brygger år til alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar