torsdag 31. desember 2015

Årets siste brygg - #53 DBM - Yubelbock v.3 Juleøl 2-2016

Da var det klart for årets siste brygg, på årets nest siste dag.
Stor starter med WLP833

Det var allerede i våres da jeg brygget versjon 2 av denne at det skulle bli en tradisjon å brygge den i romjulen. Så dette blir neste års juleøl. Jeg har gjort noen endringer i versjon 3:
- Redusert OG i fra 1.099 til 1.096 for å komme innunder BJCP
- Justert ned bitterheten i fra 34 til 26 (nå innenfor BJCP)
- Justert ned farge i fra 51,6 til 49 (BJCP)
- Juster ned molasses i fra 270 til 240 g (10% ned)

Dette er hvis jeg ønsker å konkurrere med denne, så er den nå innenfor definisjonen til dobbelbokk i hvertfall. Tviler på at det kommer til å skje med det første, men da har jeg muligheten. Synes også at molasses smaken har kommet tydeligere frem med lagring, og det er stikk i mot det jeg ønsker. Derfor er denne redusert med 10% nå.

Blir aldri lei lukten av dette
Fin og klar vørter
Ellers så gikk bryggedagen rimelig på skinner. 5 stegs mesken tar tid, men på en god juleøl skal ingenting være forhastet.  Det er også en utfordring å bruke såpass mye DME uten at det skal brenner seg, og jeg har brukt mye DME (2,5kg) i denne fordi det ikke er plass til alt maltet i Brewster kjelen. Dette er noe jeg gleder meg til å prøve igjen i Blichmann meskekjelen, da helt uten DME. 2 timers kok er også med på å gjøre det til en lang bryggedag.

Litt forenklet oppsett denne gangen
En pussig liten ting under tapping var, fordi jeg hadde "lånt" de utvendige kranene til det nye bryggeriet, så satte jeg kun på en utvendig Quick Disconnect etter det orginale utvendig kranen...og..tappingen gikk mye raskere og fikk med enda mer vørter ut av kjelen enn vanlig...hmm.

Uvant med bare kran og Quick Disconnect
Fikk en OG på 1095 mot estimert 1.096, så dette er greit innafor. Nå er det nedkjøling i fra 18 til 8 grader før oksygen og pitching av gjær som står for tur. Gjæringen kommer til å starte på 8 grader og så øker jeg med en halv grad hver dag til jeg er på 11 grader. Der skal den få gjære ut og så er det tapping etter 5 uker.
Rask og effektiv kjøling

Vil også få ønske alle et riktig godt og fredfylt nytt år!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar