tirsdag 8. desember 2015

Tapping av jubileumsøl #50 - Det E Nu Bare Æ

Denne har jeg bare mer og mer forhåpninger til!

I stedet for 14 dager gjæring som var planlagt, så ble denne stående i 23 dager før jeg tok og tappet den. Den jobbet jevnt og trutt nedover, selv etter 14 dager så jeg så ingen grunn til å flaske riktig enda. Den stoppet til slutt på 1.020, noe som var litt over planlagte 1.015, men jeg tror det blir helt greit. Den smakte i hvertfall helt nydelig allerede. Den belgiske gjæren, WLP530 har virkelig satt hærlig smak på ølen. Brewers Friend ABV kalkulator sier at Alkoholen skal ligge på 9,45% med standard utregningen, mens den alternative sier 10,3%...jaja. Det er nok i hvertfall.

Endelig har gjæren gitt seg
En ting som forundret med veldig er at den virker veldig mye lysere enn planlagt. Jeg er klar over at Candy Sirup'en var lysere enn planlagt, men så mye hadde jeg ikke trodd. Denne skal helt klart lages igjen og da må jeg nok ha dette i bakhodet.

Synes den er litt lys
Noe av gjæren skal gjenbrukes
Normalt sett så orker jeg ikke lage sukkerlake. Jeg bruker heller bare disse ferdig "sukkertøyene" i fra Coopers. Denne gang derimot, så hadde jeg lyst til å lage med brunt sukker for å få den lille ekstra sødmen og fargen i ølen. Jeg satset på 2.4 CO2 enheter, så det skulle tilsi 145 gram brunt sukker som jeg blandet ut i 2dl kokende vann.

1.020 - strek
Brunt sukker for sukkerlake
Jeg satset i utgangspunktet på kun 0,33l flasker, men jeg gikk rett og slett tom etter 58 flasker, så de 5 siste ble 0,5l. Totalt 63 flasker. Grunnen til så mange 0,33 er fordi dette skal deles med mange venner og kjente....til neste jul, så dette blir den første juleølen til 2016. Må nok smake på noen underveis, men tanken er at disse skal lagres i et år først. Planen er å lage de 2 neste juleølene for 2016 i romjulen. Vellagrede juleøl til neste år...
Omtrent halvveis

Jeg er spent på hvordan den utvikler seg, men dette kan fort bli min beste øl så langt...vi får se.

Igjen...litt vel lys
Maaange flasker gitt








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar