søndag 6. desember 2015

Brygging av #52- Queen Takes Bishop v.2, og en hyllest til Paul Wicksteed (Time4Another1)

Av en eller annen grunn (lite fritid?) så hadde jeg ikke fått med meg at Paul Wicksteed, som kansje er bedre kjent på Youtube under Time4Another1, gikk bort forrige helg. Han, i tillegg til Tony Yates (Norther Rock Brewery), er vel de to personene som har inspirert meg mest innenfor bryggingen. Synes det er utrolig trist at han har gått bort.

Har du ikke sett noen av videoene hans på YouTube tidligere, så anbefaler jeg det på det varmeste. Her er det brygging og humor side om side. Mye å lære er det også. Jeg har i hvertfall lært mye:
https://www.youtube.com/user/Time4Another1/videos

Jeg skal senere brygge begge hans favorittøl, som nå er lagt ut som oppskrifter på Beersmith. Panhead svarte på SJ Porr sin forespørsel på om de var villige til å gi ut oppkriften i Paul sin ånd...og det var de:
PanHead SuperCharger APA
http://beersmithrecipes.com/viewrecip...

Paul Wicksteed Peculiar One:
http://beersmithrecipes.com/viewrecip...

Det skal visstnok lages en internasjonal brew day(s) hvor man prøver å få flest mulig til å brygge en av/begge disse, men jeg får heller når det passer en gang på nyåret.



Uansett, brygges skulle det, og når det er favorittølen min så er det bare å brette opp armene og sette i gang. For denne oppskriften har 12 humletilsetninger hvorav 10 av de er av forskjellige humler...på nesten en halvkilo tilsammen.


Greit md humle

Ny variant av resirk

Grønn vørter..

Måtte grave frem bazooka filteret

Til og med silen tettet seg
Bryggedagen gikk stort sett veldig greit. Slet litt med å måle SG underveis, men havnet til slutt på 1.083 og skulle hatt 1.080, så det er greit innafor. Counterflow kjøleren forholdt seg tett heldigvis, men jeg kan desverre ikke si det samme om O2 flasken. Kjøpte ny nettopp, og den var tom når jeg skulle ha i oksygen før gjæren. Ikke kuult, så her må jeg få sjekket pakningen på regulatoren. Mulig det er den som lekker.

7 dager med gjæring nå, så er det tid for første tørrhumlng. Skal også en runde når det er 4 dager igjen. Gleder meg til denne er klar. Mesteparten skal på flasker for å gi bort til venner og kjente til bedømming, hehe.


Nei, nå tror jeg skal ta og mimre litt igjennom noen av videoene til Paul.

"Have yourself another one" - Paul Wicksteed

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar