søndag 29. november 2015

Ny batch, #51 - Paleo Sunset (West Coast Amber)

En til av Jan Halvor Fjell sine oppskrifter som jeg har tweaket og/eller tunet litt etter egen gange. Denne gangen en West Coast Amber som er humlet rikelig. Jeg har ikke gjort mange endringer i oppskriften, men har fjernet DME som var i den opprinnelige oppskriften og heller erstattet det med pale malt. I tillegg så har jeg økt Cascade på 10 og 0 minutter, med henholdsvis 2 og 4 gram ekstra av Cascaden som jeg høstet i egen hage. Jeg har også byttet ut Wyeast 1056 med WLP001, rett og slett fordi 1056 var utsolgt..

Klar til brygging
Selve bryggingen gi stort sett på skinner. Hadde litt problemer med at refraktometeret viser veldig ujevne målinger om dagen. Ved tre raske målinger preboil så varierte målingene med .008...ikkje bra.
Jeg testet PH 5.2 stabilizer for første gang og om ikke annet så synes jeg at jeg fikk adskillig bedre utnyttelse av mesken. .004 over estimert preboil skjer ikke ofte. Som regel er jeg mer enn det under.. Jeg for teste noen fler ganger for å se.

Resirkulering som fungerer.

Skylleregime pr i dag.
Det største problemet møtte jeg på når jeg skulle koble på counterflow kjøleren ved 20 minutter igjen av kok...og den lakk som en sil ved. Fant ikke umiddelbart ut av hvorfor koblingen var løs, så her var det bare å finne frem små 2 liters isbokser og sette under. Uansett, så fikset jeg det senere ved å demontere alt, sette på ny gjengeteip og skru alt i sammen igjen..jaja.

En "liten" lekkasje i counterflowen
Spent på forkjellen på bazooka filter vs Hop Blocker




















Med ny O2 flaske og gjærstarter (selv om det kansje strengt tatt ikke skulle være nødvendig), så var gjæren heftig i gang en time etter tapping. Er spent på denne ølen. En amber som er godt humlet kan jo ikke bli feil eller hva? Jeg testet også Brewers Clarex for at min glutenalergiske nabo skal få testet skikkelig øl snart. Spent på om det fungerer. Hadde i dråpene samtidig som gjæren i gjæringsbøtta.


PS. Hvis noen lurer på hvorfor navnet Paleo, så var det de første indianerene som kom over i fra Russland siden den gangen man kunne gå over Beriingstredet. Vissnok så fortsatte de videre nedover den amerikanske vestkysten...så jeg tenkte at en West Coast Amber kansje kunne ha det passende navnet Paleo Sunset...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar