torsdag 12. november 2015

2 skritt frem...og ett tilbake..

Noen dager går ikke like bra som andre dager.

Joda, jeg har fått jobbet litt med både styreskap og nye kjeler. Har fått finpusset hull i fronten på styreskapet slik at det meste på fronten passer slik det skal nå. Det mangler fremdeles en PID siden jeg klart det kunsstykket å bestille en 220v og en 24v (alt inne i skapet blir 220v. Ingen omformere), så jeg ble nødt til å bestille en til. SSR releene og kjøleribbene er nå på plass. I tillegg så har jeg begynnt å lage hull i siden på selve styresskapet til kontakter for strøm inn, strøm ut til kokekjele element, RIMS og til 2 stk. pumper, i tillegg til 2 kontakter til PT100 følerene.

SSR på plass
Test av passform til delene. Ikke helt ferdig

Det jeg mangler for å starte på kablingen er koblingsbussene som skal stå i skapet, men det er på vei...så snart...snart..


Det skjer litt med selve kjelene også. Selv om jeg fremdeles venter på nye punch out tools til varmeelementet, sparge arm og temperatur probe, så har jeg i mellomtiden fått Blichmann Hop Blocker'en og de rørdelene jeg trengte. Veldig bling, bling med den Hop Blockeren.

Blichmann Hop Blocker
Rør delene har derimot voldt meg en masse plager. Jeg har vært veldig fornøyd med alle jeg har fått i fra AliXpress og Ebay så langt, men de siste forsendelsene virker som er av lagt dårligere kvalitet enn ellers. Selv med MYE gjengeteip så blir de ikke tette. Testet å koble i sammen 1/2" 90 graders rør med både Quick Connects og pumper...men nei. Lekker som en sil. Jeg hadde tydeligvis dratt til så hard at når jeg prøvde å skru det i fra hverandre igjen, så skjedde dette med pumpa:

Knekt pumpehus...hærlig


Et stykk pumpe 'down the drain' og en lettere frustrert brygger/blogger.

Så spørs det om jeg skal prøve å gå for en tilsvarende billig Solar pumpe i fra Ebay til 140,- ....eller skal man gå for skikkelige Chugger pumper i fra Bryggselv til 1.900,-. Er virkelig Chugger pumpene så mye bedre? Man får jo en 12-13 Solar pumper for den ene Chugger pumpen. Man kan jo bytte Solarpumpen en gang i året i mer enn 10 år. What to do...what to do?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar