fredag 27. november 2015

Åpning av Ølgaarden ølutsalg i Fredrikstad

Siden det er en barndomsvenn som er en av de to bak Ølgaarden, så har jeg fulgt dette i fra en god stund før dette ble offisielt at de skulle gå for dette. Det var derfor med litt spenning jeg dro for å overvære åpningen...

..og for å si det med en gang: Det de har fått til i de gamle lokalene til Vinmonopolet i Gamlebyen i Fredrikstad synes jeg er mildt sagt imponerende. Åpne og lyse lokaler med passende rustikk stil, som innbyr til en avslappende atmosfære. At de var stappfullt i butikken 5 minutter åpning sier jo litt om at det var flere som var spente på dette.

Nesten hele gjengen ønsker velkommen.
Ølene, som hentes inn via Gulating, er ikke sortert etter merke som i mange andre butikker, men etter stil. Dette tror jeg mange vil synes er smart, for hvis du spør betjeningen etter en øl til en matrett så vil de ta deg til en hylle, uten at man må gå frem og tilbake for å finne samme stil. Smart.

Noe av ølene som er til salgs.
At man har brygger butikk, med utstyr og ingredienser i fra Bryggselv, i samme lokaler tror jeg også mange vil synes er veldig smart. Det er nok mange som er interessert i godt øl som også brygger eller kanskje kunne tenkt seg å høre hvor mye som skal til for å starte. Her kan man ihvertfall spørre om råd om øl og/eller ølbrygging på samme sted.

Bryggerbutikk litt lengre inn i lokalene.
I tillegg så kommer de til å brygge sitt eget øl her over nyttår en gang, og så skal det også holdes kurs her på sikt. Jeg pratet litt med Christer Edvartsen i fra EGO Brygghus, og de var veldig interesserte i et samarbeid. Jeg pratet forresten også med Svein i fra Nøisom som var innom for å sjekke, og de var tydelig at begge disse Østfold bryggeriene var veldig fornøyde med den økte eksponeringen denne butikken vil gi de. Vinn-vinn dette.

Det virker kanskje litt som reklame dette og jeg beklager det, men jeg ble oppriktig overasket over hvor fint det var blitt der, og når de regner med å passere 370 (!) forskjellige øltyper i løpet av neste uke, så burde det være noe for de fleste ganer der vil jeg tro.

Lykke til videre til hele gjengen i Ølgaarden!

Ølgaarden på Facebook

Skulle egentlig ikke kjøpe noe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar