fredag 20. november 2015

Nytt bryggeri - Litt oppdatering på kjelene

Bare en liten kjapp oppdatering på kjelene sånn rett før helgen.

Har fått litt tid innimellom til å få laget diverse hull i de nye kjelene. Det byr meg egentlig litt i mot for de er så fine som de er, men skal jeg få det sånn jeg vil ha det, så må det bare til.

Meskekjelen:

Falskbunnen er på plass og trengte forsåvidt ingen hull, men Blichmann Auto Sparge trengte et 13/16" hull, så med riktig punch out tool, så var dette en enkel og grei jobb. Forst et 8mm hull til gjennomføringen av punch out'en og så er det bare og sette de i sammen og bruke en umbrakonøkkel eller skralle med riktig bit = et fint og helt rundt hull. Hærlig!

Hull til Blichmann Autosparge
Ferdig installert
Meskekjelen skal ikke ha PID temperatur proben (PT-100) inne i kjelen, men rett på utsiden av kranen. Dette er fordi temperaturen inne i mesken kan variere og jeg sjekker tempen at den er høy nok etter å ha sirkulert igjennom mesken. Derfor trenger jeg ikke hull til den i denne kjelen.


Kokekjelen:

Denne skal ha en fysisk ganske stort element på 3000W, men det er fordi jeg ønsket et Low Watt Density element (skulle gjerne hatt Ultra Low Watt, men, men) som har større overflate og ha mindre sjanse for å brenne/svi (scorch) vørteren. Hullet i kjelen ble derfor på hele 1 1/4" (32,5mm), noe som gav noen utfordinger med å få tak i riktig punch out tool. En annen "utfordring" er at det nyttet ikke med umbrakonøkkel her gitt, det ble alt for tungt. En skralle som jeg forlenget med en stor skiftnøkkel for å få nok moment måtte til...men pytt sann, det ble er fint og rundt hull her også. Noe jeg er spesielt fornøyd med her er en Hot Pod Kettle element enclosure jeg kjøpte for å skjule kontaktene på utsiden at kjelen. Denne koster litt, men står i stil til kjelene. Blir bærre lækkært.

Fungerer utrolig bra
Kokekjelen derimot, skal ha ha en PT-100 sensor, så her skal det lages hull snart, men jeg må bare få tak i pakninger til denne før jeg begynner å lage flere hull.


Ikke veldig god plass i mellom element og Hop Blocker
Hot Pod i fra Brewhardware.com

Ellers så driver jeg stadig og eksperimenterer på hvordan jeg skal koble slanger og kraner på utsiden, men jeg har ikke funnet noen optimal løsning enda. De 3 veis kranene jeg kjøpte i fra Alixpress er så trange og trege at de kan nesten ikke brukes. Får se om jeg finner på noe annet lurt.


Til slutt et lite stemningsbilde i fra en pakke i fra polet. Noen helt vanlige og noen litt mer spesielle. Adventskalender for store gutter??


 


God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar