mandag 14. desember 2015

Litt flere oppdateringer oppdateringer på nytt styreskap og kjeler

Selv om hverdagen tar det meste av tiden nå før jul, så blir det litt tid til jobbing med det nye bryggeriet innimellom.

Mer spesifikt, så er jeg nå ferdig med montering av diverse deler i kokekjelen:
- 3000w Low Watt Density varmeelement
- BrewhardwareHot Pod Kettle Element Enclosure
- PT100 temperatur probe
- Blichmann Hop Blocker

Jeg har fått kjørt en test med å koke opp vann, og selv om jeg ikke tok tiden så er det klart at det er betydelig raskere enn Brewsteren. Det skulle bare mangle når det er 3000w i stedet for 1800w. Det som gjenstår med kokekjelen er utvendig, i fra kranen og til RIMS.
Test av kok med vann
De nye pumpene har ankommet, men her ble jeg fort veldig skeptisk. At de fysisk er veldig små trenger ikke bety så mye men når det står på etiketten på pumpen at de kun er beregnet på vann (på nettsiden så stod det ikke water, men liquid), så blir jeg litt mer betenkt. De skal tåle 100 grader, men ok de klarer klissete varm vørter over tid er litt mer usikkert. Jeg skal teste de ut, men de kan se ut til at jeg må vurdere Chugger eller noe tilsvarende.


2 stk nye pumper. Størrelser i forhold til mobil lader.
Det har blitt en liten endring i hvordan jeg skal måle mesketemperaturen også. Jeg hadde planer om å måle temperaturen på mesken ved ved kranen på kjelen, dvs. ved resirkulering så måles temp etter at vørteren har gått igjennom malten. Problemet med dette er at jeg da ikke får brukt kokekjelen til å varme opp meskevannet. Da må jeg i tilfelle gjøre om designet på kranene i mellom koke og meskekjelen. Mulig jeg gjør dette senere, men foreløpig så har jeg satt PT100 proben ved utgangen av RIMS røret, så får jeg teste litt og se hvor mye temperaturfall jeg får igjennom mesken.


Har også fått jobbet litt med styreskapet. Jeg mangler fremdeles noen småting her også, bl.a. kontaktene for strøm inn og sleeving til kabler, men det er fremdeles mye som kan gjøres. Først og fremst så har jeg forsøkt å tenke litt i gjennom kablingen slik at det blir ryddig og lett og finne tilbake hvis det skulle bli behov for feilsøking eller endring. Det er ikke så lett så lett når det blir såpass mye kabler i det forholdsvis lille skapet.

En liten utfordring som jeg ikke hadde tenkt på før. Pumpene som jeg har (foreløpig), går på 12-24 volt, mens lampene i styreskapet er 240 volt...hmm, betille nye lamber eller ny(e) pumper som går på 240 volt? Utfordringer, utfordringer...


Test av hot/neutral bus fungerer
Begynner å bli mange kabler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar